Szkolny system oceniania w klasach sportowych
w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku
rok szkolny 2018 / 19
- Szkolny system oceniania ze szkolenia sportowego jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku..
- Uczniowie szkoły są zapoznani przez nauczycieli uczących z ogólnymi zasadami oceniania ze szkolenia w klasach sportowych.
Ogólne zasady oceniania ze szkolenia w klasach sportowych
1.Celem głównym realizacji „Programu klas sportowych” jest zaszczepienie nawyków systematycznego uczestnictwa przez całe życie w różnorodnych formach zajęć ruchowych, poprzez zwiększenie aktywności fizycznej i ruchowej.
2.Przy ustalaniu oceny w klasach sportowych nauczyciel w szczególności bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
3.Uczeń może być zwolniony z ćwiczeń (częściowo lub na stałe) przez Dyrektora szkoły po przedłożenia zwolnienia lekarskiego.
4.Uczeń może być zwolniony przez nauczyciela w przypadku chwilowej niedyspozycji.
5.Uczennice w czasie niedyspozycji powinny być przygotowane do lekcji.
6.W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie, uczeń ma dwa tygodnie czasu na zaliczenie, od momentu przyjścia do szkoły po chorobie.
7.W przypadku opuszczenia ponad 50 % lekcji bez usprawiedliwienia, uczeń lub jego rodzice mogą złożyć wniosek o egzamin klasyfikacyjny.
- W klasach I – III szkoły podstawowej, które realizują „Program klas sportowych” ocena końcoworoczna jest opisowa.
9.Bieżąca ocena osiągnięć szkolenia w szkole podstawowej ( klasy IV – VIII i III gimnazjum) odbywa się wg skali ocen:
1 – niedostateczny
2 – dopuszczający
3 – dostateczny
4 – dobry
5 – bardzo dobry
6 – celujący
10.Ocenianie ma na celu:
– poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć w szkoleniu sportowym – postępach w tym zakresie,
– pomoc uczniowi w samodzielnym rozwoju poprzez poznanie własnej sprawności i umiejętności,
– motywowanie ucznia do dalszej pracy, wysiłku, samodoskonalenia się,
– dostarczenie rodzicom i nauczycielom rzetelnej szczegółowej informacji o postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach ucznia,
– umożliwienie nauczycielowi kontroli rozwoju ucznia, doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowaczej.
11.Ocena jest jawna oraz uzasadniona dla ucznia, jak i dla rodzica.
12.Uczniowie są na bieżąco informowani o uzyskiwanych ocenach.
13.Nauczyciel wymaga tylko tego czego sam nauczył.
14.Szkolny system oceniania w klasach sportowych zawiera elementy oceniania kształtującego.
15.Na ocenę ze szkolenia sportowego mają wpływ następujące obszary:
Aktywność i postawa | 3 |
Przygotowanie ucznia do zajęć | 3 |
Postęp sprawności fizycznej | 2 |
Umiejętności | 2 |
Wiadomości | 1 |
Reprezentowanie szkoły | 3 |
Aktywność i postawa (waga 3)
W tym obszarze oceniane są wszelkie przejawy aktywności ucznia oraz jego postawa wobec uczestnictwa w szkoleniu sportowym. Na zajęciach za swoją postawę uczeń może otrzymać plusy i minusy. Dotyczy to zarówno uczniów ćwiczących jak i nie ćwiczących (zwolnionych oraz nie posiadających stroju).
Uczeń może otrzymać plusy za:
– chętne wykonywanie zadań poleconych przez nauczyciela,
– wykonywanie ćwiczeń w sposób zbliżony do swoich maksymalnych możliwości,
– wzorowe zdyscyplinowanie,
– stosowanie zasad higieny osobistej,
– pomoc w organizacji lekcji (prowadzenie lekcji, pomoc przy ustawieniu i sprzątaniu przyrządów),
– wykonywanie prac użytecznych dla szkoły,
– pomoc słabszym uczniom,
– pomoc w organizacji imprez sportowych.
Uczeń może otrzymać minusy:
– niechętny, bądź negatywny stosunek do uczestnictwa w zajęciach szkolnych,
– brak dyscypliny, łamanie regulaminu zajęć,
– spóźnianie się na zajęcia oraz nieusprawiedliwione nieobecności,
– nieprzestrzeganie higieny osobistej,
– odmawianie pomocy przy organizacji lekcji,
– brak znajomości treści teoretycznych przekazywanych przez nauczyciela podczas szkolenia sportowego.
W zależności od nasilenia się powyższych cech pozytywnych i negatywnych, nauczyciel dokonuje oceny bieżącej tych postaw stawiając „+” lub „-” , a w końcowym rozrachunku uczeń uzyskuje następującą ocenę:
Liczba plusów lub minusów | Ocena cząstkowa |
+ + + | celujący |
+ + | bardzo dobry |
+ | dobry |
– | dostateczny |
– – | dopuszczający |
– – – | niedostateczny |
Przygotowanie ucznia do zajęć (waga 3)
Obszar ten ocenia ucznia pod względem przygotowania do zajęć, a więc posiadania właściwego stroju sportowego. Na zajęciach sportowych uczeń powinien posiadać odpowiednio dobrany ubiór do danej dyscypliny sportu oraz odpowiednie obuwie.
Strój do ćwiczeń musi być używany wyłącznie na podczas szkolenia sportowego. Niedopuszczalne jest ćwiczenie w tym samym stroju noszonym podczas innych zajęć szkolnych.
Ocena wyjściową z tego obszaru jest ocena celująca. Za każdy brak stroju ocena ta jest obniżana o jeden stopień. I tak:
- ocena celująca – uczeń zawsze posiada właściwy strój
- ocena bardzo dobra – jeden raz brak stroju
- ocena dobra – dwa razy brak stroju
- ocena dostateczna – trzy razy brak stroju
- ocena dopuszczająca – cztery razy brak stroju
- ocena niedostateczna – sześć razy brak stroju
Postęp sprawności fizycznej (waga 2)
Ocenę z tego obszaru uzyskuje się ze sprawdzianów z zakresu sprawności fizycznej według wymagań programowych i czynionych postępów. W przypadku poprawy wyniku w stosunku do poprzedniego, uczeń nie otrzymuje oceny wynikającej z tabeli, ale uzyskuje ocenę o jeden stopień wyżej.
Najwyższa oceną, jaką uczeń może uzyskać za postęp jest ocena bardzo dobra
W przypadku nieobecności ucznia podczas sprawdzianów, postępowanie jak wyżej w umiejętnościach.
Umiejętności (waga 2)
Ocenę z tego obszaru uzyskuje się po zaliczeniu wybranych elementów technicznych z wiodących dyscyplin sportowych (akrobatyka sportowa, koszykówka, tenis, pływanie, wrotkarstwo szybkie). Elementy te są wcześniej nauczane i doskonalone na szkoleniu sportowym. Oceniana jest poprawność, skuteczność oraz estetyka wykonania danego ćwiczenia.
Uczniowie, którzy z przyczyn od siebie niezależnych nie mogli zaliczać danego ćwiczenia w wyznaczonym terminie (nieobecność usprawiedliwiona lub zwolnienie lekarskie z ćwiczeń), muszą to zrobić w ciągu dwóch tygodni od przyjścia do szkoły bądź zakończenia zwolnienia. Uczniowie robią to na własna prośbę na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych.
Wiadomości (waga 1)
Uczeń oceniany jest z wymagań programowych z wiadomości. Wiedzę ucznia sprawdzamy w trakcie różnych zajęć sportowych i jest ona połączona z czynnościami kontrolno-oceniającymi umiejętności ruchowe.
Wiadomości ucznia sprawdzamy na zasadzie obserwacji, uzyskanych odpowiedzi, także prac pisemnych wykonanych przez ucznia o tematyce szeroko pojętej kultury fizycznej.
Reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych (waga 3)
Uczeń reprezentując szkołę na zawodach sportowych szczebla miejskiego, otrzymuje ocenę cząstkową – bardzo dobry. Jeżeli uczeń uczestniczy we współzawodnictwie sportowym od szczebla rejonu wzwyż (powiat, strefa, województwo, zawody ogólnopolskie) otrzymuję ocenę – celujący.
Ocena śródroczna i końcoworoczna
Ocenę semestralną wystawia się na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia w semestrze. Ocena semestralna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
Ocenę końcoworoczną wystawia się na podstawie oceny śródrocznej i ocen cząstkowych z II semestru.
Ocena końcoworoczna w klasach I – III szkoły podstawowej jest opisowa.
Kryteria wymagań na poszczególne oceny:
Ocena celująca – 6
• uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bdb ( 5)
• aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły, bądź też w innych formach działalności związanych z kulturą fizyczną
• uzyskuje wyniki ze sprawdzianów umiejętności, praktycznych na ocenę co najmniej 4,5
• uczeń reprezentuje regularnie Szkołę w zawodach na szczeblu gminnym powiatowym i wyższym w ciągu całego roku
- Wykazuje się szczególnym zaangażowaniem w pracy, twórczą postawą, umiejętnościami wiadomościami wykraczającymi poza program nauczania w danej klasie.
• jest wzorem na zajęciach szkolenia sportowego w szkole i środowisku propagując zdrowy styl życia.
• przestrzega higieny osobistej, dba o estetyczny wygląd
• cechuje go wysoka kultura osobista i przestrzega zasad współżycia grupowego,
• wykazuje troskę o bezpieczeństwo swoje i wszystkich kolegów,
• stale podnosi poziom swojej sprawności fizycznej,
• przystępuje do wszystkich sprawdzianów praktycznych i teoretycznych,
• chętnie uczestniczy w rozgrywkach sportowych na terenie szkoły i poza nią,
• pomaga w prowadzeniu i organizacji zajęć,
• dba o sprzęt sportowy i chętnie podejmuje się czynności społecznych,
• regularnie uczestniczy w zajęciach UKS(pozalekcyjnych) 90% obecności
Ocena bardzo dobra – 5
• uczeń całkowicie opanował materiał szkolenia w klasach sportowych
• jest bardzo sprawny fizycznie,
• systematycznie doskonali swoją sprawność motoryczną i wykazuj duże postępy osobistym usprawnieniu
• jego postawa społeczna, zaangażowanie i stosunek do szkolenia sportowego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń(jest koleżeński, ambitny, zdyscyplinowany)
• sprawdziany umiejętności wykonuje samodzielnie i dokładnie
• potrafi samodzielnie poprowadzić ćwiczenia w części wstępnej zajęć sportowych
• zna i stosuje zasady gier i zabaw
• potrafi samodzielnie sędziować gry i zabawy na poziomie danej klasy
• jest aktywny na lekcji, chętnie ćwiczy, jest systematyczny;
• nie opuszcza zajęć bez usprawiedliwienia;
• jest przygotowany do lekcji (dopuszcza się dwukrotnego braku stroju w ciągu semestru);
• przynajmniej jeden raz reprezentował szkołę w rozgrywkach lub
zawodach sportowych.
• bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych i zawodach sportowych, nie jest to jednak działalność systematyczna.
• ćwiczenia wykonuje z właściwą techniką, pewnie, w odpowiednim tempie i dokładnie zna założenia taktyczne i przepisy dyscyplin sportowych zawartych w programie
• przystępuje do wszystkich sprawdzianów praktycznych i stara się uzyskiwać pozytywne wyniki,
• dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd,
• jest kulturalny wobec kolegów i nauczyciela,
• jest koleżeński i chętnie pomaga słabszym,
• dba o bezpieczeństwo swoje i innych,
• wykazuje dużą samodzielność i pomysłowość podczas zajęć,
• potrafi posługiwać się normami sprawnościowymi i dokonuje samooceny,
• swoją postawą zachęca innych do udziału w zajęciach sportowych
• w każdej sytuacji podczas szkolenia stara się poprawiać własne rekordy, doskonalić technikę wykonywanych ćwiczeń
• przestrzega regulaminów hal i obiektów sportowych
Ocena dobra – 4
• uczeń w zasadzie opanował materiał szkolenia w klasach sportowych.
• utrzymuje sprawność motoryczną na względnie stałym poziomie,
• mimo dużych możliwości nie wykazuje jeszcze osiągnięć w rozwoju sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych,
• podejmuje próby oceny własnej sprawności.
• posiadane wiadomości potrafi wykorzystać w praktyce przy pomocy nauczyciela,
• jego postawa społeczna i stosunek do kultury fizycznej nie budzą większych zastrzeżeń
• przystępuje do większości sprawdzianów fizycznych i teoretycznych (ponad 75%) i stara się uzyskiwać pozytywne wyniki,
• stara się podnosić swoje umiejętności i sprawność fizyczną,
• dba o higienę osobistą i estetyczny wygląd,
• przestrzega zasad bezpieczeństwa na zajęciach,
• podporządkowuje się wszystkim poleceniom nauczyciela,
• dopuszcza się czterokrotnego braku stroju w ciągu semestru
• na ogół nie opuszcza zajęć bez usprawiedliwienia, ale może się zdarzyć, jedna lekcja nieusprawiedliwiona
• jest pilny w wykonywaniu zadań ruchowych, choć nie zawsze wykonuje je dokładnie
• sprawdziany umiejętności wykonuje bez pomocy nauczyciela, lecz nie zawsze dokładnie;
• wykazuje się dużą aktywnością i zaangażowaniem na zajęciach sportowych
• przy niewielkiej pomocy nauczyciela potrafi poprowadzić ćwiczenia w części wstępnej lekcji
• potrafi sędziować gry i zabawy, choć mogą pojawić się drobne błędy.
• aktywnie uczestniczy w procesie szkolenia sportowego
• przestrzega regulaminów hal i obiektów sportowych
Ocena dostateczna – 3
• Osiągnął sprawność fizyczną określoną programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym
• Uczeń opanował materiał podstawy szkolenia sportowego na przeciętnym poziomie ze znacznymi lukami.
• nie bierze udziału w zajęciach sportowych pozalekcyjnych, ale czasem interesuje się życiem sportowym szkoły i uczestniczy w zawodach jako kibic;
• wykazuje braki w zakresie wychowania społecznego oraz w kształtowaniu nawyków higieniczno-zdrowotnych, w postawie i stosunku do kultury fizycznej.
• potrafi samodzielnie wykonać kilka wybranych przez siebie ćwiczeń w części wstępnej lekcji;
• w jego wiadomościach z zakresu kultury fizycznej są znaczne luki, a wiedzę którą ma, nie potrafi wykorzystać w praktyce,
• uczestniczy w co najmniej połowie zajęć szkolenia w klasach sportowych,
• przystępuje do większości sprawdzianów,
• swoim postępowaniem nie zagraża innym uczestnikom zajęć,
• ćwiczenia wykonuje niepewnie, w nieodpowiednim tempie i z większymi błędami technicznymi
• jest niesystematyczny w wykonywaniu zadań ze szkolenia sportowego, ćwiczy poniżej swoich możliwości psychofizycznych;
• dopuszcza się sześciokrotnego braku stroju w ciągu semestru
• opuszcza zajęcia sportowe bez usprawiedliwienia;
• nie potrafi określić poziomu swojej sprawności.
• sprawdziany umiejętności wykonuje przy niewielkiej pomocy nauczyciela;
• na lekcjach wykonuje ćwiczenia pokazywane przez nauczyciela
• wykazuje małe postępy w usprawnianiu,
• ma braki w wymaganych umiejętnościach,
Ocena dopuszczająca – 2
• uczeń nie opanował materiału szkolenia w klasach sportowych w stopniu dostatecznym i ma poważne luki
• niechętnie uczestniczy w zajęciach szkolenia w klasach sportowych, unika wykonywania ćwiczeń
• jest bardzo rzadko przygotowany do lekcji(osiem i więcej braków stroju)
• opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia
• nie uczestniczy w życiu sportowym szkoły
• wykazuje znaczące braki w zakresie higieny i w wychowaniu społecznym (czasem destrukcyjnie wpływa swym zachowaniem na zespół uczniowski)
• bardzo często lekceważy zajęcia sportowe
• zachowanie na lekcjach budzi zastrzeżenia jest wulgarny, arogancki dla kolegów
• przystąpił co najmniej trzykrotnie do sprawdzianów umiejętności i wiedzy
• sprawdziany umiejętności wykonuje przy dużej pomocy nauczyciela
• słabo zna zasady gier i zabaw, nie stosuje przepisów w czasie gier i zabaw
• nie łamie zasad bezpieczeństwa na lekcji,
• nie jest agresywny wobec kolegów i nauczyciela,
• nie przeszkadza nauczycielowi w prowadzeniu zajęć,
• nie wykazuje chęci podnoszenia swoich umiejętności i sprawności fizycznej
• posiada małe wiadomości z zakresu kultury fizycznej, nie potrafi wykonać prostych zadań związanych z samooceną,
• nie potrafi określić poziomu swojej sprawności i możliwości jej rozwoju
• przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego-brak koleżeńskości, ambicji, zdyscyplinowania oraz w zakresie dbałości o zdrowie- higiena osobista, wygląd
• ćwiczenia wykonuje niechętnie i z dużymi błędami technicznymi
• nie jest pilny i wykazuje brak chęci w usprawnianiu, poprawie własnych umiejętności,
Ocena niedostateczna – 1
• uczeń jest daleki od spełnienia wymagań stawianych przez program szkolenia w klasach sportowych
• uczeń jest daleki od spełnienia wymagań stawianych przez program a nie wynikających z jego predyspozycji
• notorycznie nie przynosi stroju sportowego(ponad 10 braków stroju)
• opuszcza zajęcia sportowe bez usprawiedliwienia
• wykonuje jedynie najprostsze ćwiczenia i w dodatku z rażącymi błędami,
• jest niezdyscyplinowany, niekoleżeński, rażąco i często narusza przepisy BHP, stwarzając niebezpieczeństwo i zagrożenie dla siebie i innych;
• swoim zachowaniem często destrukcyjnie wpływa na zespół uczniowski.
• ma lekceważący stosunek do kolegów i nauczycieli,
• rażące przypadki braku poszanowania kultury społecznej(wulgarny, agresywny itp.)
• prowadzi niehigieniczny i nie sportowy tryb życia;
• nie pracuje w ogóle nad podniesieniem swojej sprawności fizycznej i motorycznej;
• wykazuje brak aktywności i zaangażowania na zajęciach
• nie podejmuje prób wykonania ćwiczeń wysiłkowych i sprawdzianów umiejętności (ma zaliczony 1-2 sprawdziany)
• charakteryzuje się praktycznie niewiedzą w zakresie kultury fizycznej,
• łamanie i nie przestrzega zasad i kryteriów obowiązujących na lekcjach wychowania fizycznego.