SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII DLA KLASY II SZKOŁY PODSTAWOWEJ
według podręcznika „Idziemy do Jezusa” nr AZ-12-01/12-KI-3/12
zgodnego z programem nauczania „W rodzinie dzieci Bożych” nr AZ-1-01/12
OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA
W procesie oceniania obowiązuje stosowanie zasady kumulowania wymagań (ocenę wyższą otrzymać może uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym). Oceniamy wiedzę i umiejętności ucznia oraz przejawy ich zastosowania w życiu codziennym, przede wszystkim w szkole. Gdy uczeń ubiega się o ocenę celującą, bierzemy pod uwagę również jego zaangażowanie religijno-społeczne poza szkołą.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
a) nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą, (i)
b) odmawia wszelkiej współpracy, (i)
c) ma lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne:
- w zakresie wiadomości i umiejętności opanował treści najłatwiejsze, najczęściej stosowane, stanowiące podstawę do dalszej edukacji,
- wykazuje choćby minimalne zainteresowanie przedmiotem i gotowość współpracy z nauczycielem i w grupie.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe:
- opanował treści najbardziej przystępne, najprostsze, najbardziej uniwersalne, niezbędne na danym etapie kształcenia i na wyższych etapach,
- uczestniczy w rozwiązywaniu problemów oraz umiejętnie słucha innych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające:
- opanował treści umiarkowanie przystępne oraz bardziej złożone,
- ukierunkowany jest na poszukiwanie prawdy i dobra oraz szanuje poglądy innych,
- aktywnie realizuje zadania wykonywane w grupie.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające:
- opanował treści obejmujące elementy trudne do opanowania, złożone i nietypowe,
- wykazuje własną inicjatywę w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności
- wszechstronnie dba o rozwój swojej osobowości i podejmuje zadania apostolskie.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach kwalifikując się do finałów na szczeblu powiatowym, regionalnym, wojewódzkim albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
PRZEDMIOT
OCENY
|
OCENA
|
|
|
|
|
|
|
celująca
|
bardzo dobra
|
dobra
|
dostateczna
|
dopuszczająca
|
niedostateczna
|
1. Modlitwy, pieśni |
- dokładna znajomość tekstu, melodii, samodzielność i piękno wykonania
|
- dokładna znajomość tekstu, melodii
|
- dobra znajomość tekstu, melodii
|
- niezbyt dokładna znajomość tekstu
|
- fragmentaryczna znajomość tekstu
|
- brak jakiejkolwiek znajomości tekstu
|
2. Ćwiczenia w podręczniku |
- wykonane wszystkie zadania
- staranne pismo
- własne materiały
- ilustracje itp.
|
- starannie prowadzony
- wszystkie zadania
|
- zapis staranny
- luki w zapisach (sporadyczne do 5 tematów)
|
- ćwiczenia czytelne
- braki w zadaniach (do 40% tematów)
|
- pismo niestaranne
- liczne luki w zapisach (do 70% tematów)
|
|
3. Prace domowe |
- staranne wykonanie
- treści wskazujące na poszukiwania w różnych materiałach
- dużo własnej inwencji
- twórcze
|
- merytorycznie zgodne z omawianym na lekcji materiałem
- staranne
- czytelne
- rzeczowe
|
- wskazują na zrozumienie tematu
- niezbyt twórcze
|
- powiązane z tematem
- niestaranne
|
- widać próby wykonania pracy
- na temat
|
- praca nie na temat
- brak rzeczowości w pracy
- brak pracy
|
4. Odpowiedzi ustne
|
- wiadomości zawarte w podręczniku uzupełnione wiedzą spoza programu
- wypowiedź pełnymi zdaniami, bogaty język
- używanie pojęć
|
- wiadomości z podręcznika prezentowane w sposób wskazujący na ich rozumienie, informacje przekazywane zrozumiałym językiem
- odpowiedź pełna nie wymagająca pytań dodatkowych
|
- wyuczone na pamięć wiadomości
- uczeń ma trudności w sformułowaniu myśli własnymi słowami
- potrzebna pomoc nauczyciela
|
- wybiórcza znajomość poznanych treści i pojęć
- odpowiedź niestaranna
- częste pytania naprowadzajace
|
- słabe wiązanie faktów i wiadomości
- chaos myślowy i słowny
- odpowiedź bełkotliwa, niewyraźna, pojedyncze wyrazy
- dużo pytań pomocniczych
|
- brak odpowiedzi lub odpowiedzi świadczące o braku wiadomości rzeczowych
|
5. Aktywność |
- uczeń wyróżnia się aktywnością na lekcji
- korzysta z materiałów zgromadzonych samodzielnie
|
- uczeń zawsze przygotowany do lekcji
- często zgłasza się do odpowiedzi
- wypowiada się poprawnie
|
- stara się być przygotowany do lekcji chętnie w niej uczestniczy
|
|
- niechętny udział w lekcji
|
- lekceważący stosunek do przedmiotu i wiary
|
6. Inscenizacje, gazetka szkolna, praca na rzecz Kościoła i inne |
- wiele razy pomaga w różnych pracach
- pilnie i terminowo wykonuje powierzone zadania, dużo własnej inicjatywy
- aktywnie uczestniczy w życiu małych grup formacyjnych (ministranci, oaza itp.)
|
- starannie wykonuje powierzone przez katechetę lub księdza zadania
- przejawia postawę apostolską
|
- niezbyt chętnie wykonuje zadania poza lekcjami, ale nie unika ich zupełnie
- uczestniczy w rekolekcjach szkolnych
|
|
|
|
SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENIANIA
SEMESTR I
Dział
|
OCENA
|
|
|
|
|
|
dopuszczająca
|
dostateczna
|
dobra
|
bardzo dobra
|
celująca
|
I.
Ja i mój Bóg
|
- rozumie, że Jezus jest Nauczycielem, którego Bóg posłał do ludzi
- potrafi wskazać przedmioty przypominające o obecności Boga w naszych domach
- rozumie, że Jezus jest zawsze z nami
- rozumie, że Pismo Święte jest listem Boga do ludzi
- zna pojęcia: stworzyć, Stworzyciel
- wie, że Bóg stworzył świat z miłości
- pamięta, że Bóg stworzył człowieka
- podaje, w jaki sposób Bóg objawia się w przyrodzie
- wie, że Bóg stworzył anioły
- wie, czym jest modlitwa
- podaje, kiedy powinniśmy się modlić
- wie, czym jest kościół i zna jego określenia
- wie, w jakim celu przychodzimy do kościoła
- rozumie, że Bóg w czasie chrztu św. czyni nas swoimi dziećmi
- rozumie, że Kościół jest rodziną Bożą
- podaje moment, w którym stajemy się dziećmi Bożymi
- rozumie, że Jezus czyni cuda, aby pomóc ludziom i okazać swą miłość
- podaje przykłady w jaki sposób można czynić dobro
|
- rozumie potrzebę Bożego błogosławieństwa w roku szkolnym
- potrafi dzielić się wspomnieniami z wakacji
- określa, czym jest modlitwa,
- rozumie, że krzyż jest znakiem obecności Pana Jezusa w klasie, szkole, w domu oraz innych miejscach
- potrafi wyjaśnić, kiedy jego zachowanie w szkole jest dobre
- pamięta dialog z Mszy Świętej: „Oto słowo Boże – Bogu niech będą dzięki”
- w skupieniu słucha słowa Bożego
- wymienia elementy świata stworzonego przez Boga
- wie, na czym polega podobieństwo człowieka do Boga
- pamięta słowa hymnu „Święty, Święty”
- pamięta tekst modlitwy do Anioła Stróża
- okazuje szacunek dla modlitwy własnej i innych
- wyraża szacunek w miejscu przebywania Boga – kościele
- pamięta słowa, jakie wypowiada kapłan w momencie udzielania chrztu św.
- rozumie, że Eucharystia jednoczy wszystkie dzieci Boże
- pamięta treść perykopy J 6,5.8-13
- rozumie istotę cudu dokonującego się na Mszy Świętej
- podaje motywy przejawów dobroci Jezusa
- stara się czynić dobro w swoim środowisku,
|
- wypowiada modlitwę dziękczynną związaną z przeżytymi wakacjami i rozpoczynanym rokiem szkolnym
- pamięta słowa modlitwy „Ojcze nasz
- starannie wykonuje znak krzyża św.,
- stara się dobrze zachowywać w szkole, aby podobać się Bogu
- potrafi opowiedzieć, jak powinniśmy słuchać słowa Bożego na katechezie i w kościele
- pamięta słowa modlitwy: „Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi”
- dba o czystość i piękno swego otoczenia.
- potrafi zaśpiewać piosenkę „Chwalę Ciebie, Panie”
- wyraża wdzięczność Bogu i rodzicom za dar życia,
- potrafi sformułować wezwania modlitwy uwielbienia Boga za piękny świat
- potrafi wyjaśnić, dlaczego aniołów nie możemy zobaczyć
- potrafi zaśpiewać z odpowiednimi gestami piosenkę „Jezus o poranku”
- potrafi opisać, jak powinniśmy się zachowywać w kościele
- potrafi opowiedzieć, jak odbywa się sakrament chrztu św.,
- potrafi zaśpiewać piosenkę „Abba, Abba – tatusiu”
- potrafi opisać poznane cuda Pana Jezusa
- potrafi narysować wybrany z cudów Pana Jezusa
- potrafi narysować swój dobry uczynek
|
- potrafi w indywidualnej modlitwie prosić Boga o błogosławieństwo
- potrafi opisać, co pomaga w dobrej modlitwie, a co w niej przeszkadza
- śpiewem uwielbia Boga
- potrafi wyrazić modlitwą wdzięczność Jezusowi za Jego obecność
- potrafi wyjaśnić, jak możemy odpowiadać Panu Bogu na Jego słowa skierowane do nas
- potrafi narysować kilka Bożych stworzeń
- potrafi opisać, jak powinniśmy troszczyć się o świat stworzony przez Boga
- potrafi wyjaśnić, co to znaczy, że Bóg stworzył nas na swój obraz i podobieństwo
- wyraża wdzięczność Bogu za dzieło stworzenia
- potrafi opisać rolę Anioła Stróża w życiu ludzi
- potrafi ułożyć krótkie modlitwy prośby, dziękczynienia, uwielbienia i przeproszenia Boga
- umie nazwać przedmioty związane z wnętrzem kościoła
- potrafi określić, co jest używane do udzielenia sakramentu chrztu
- potrafi wyjaśnić porównanie Kościoła do rodziny
- potrafi wyjaśnić sens poznanych cudów
- potrafi wyjaśnić sens przykazania miłości
- dostrzega potrzeby drugiego człowieka
|
|
II.
Jezus przychodzi do nas
|
- wie, że Maryja jest Matką Jezusa
- potrafi wyjaśnić określenie Adwent
- podaje przykłady, jak możemy przygotować się na przyjście Jezusa
- wie, że spełnianie dobrych uczynków jest przygotowaniem się na przyjście Jezusa
- rozumie, że Jezus przychodzi do każdego człowieka
- podaje datę świąt Bożego Narodzenia
- rozumie sens świąt Bożego Narodzenia
- wymienia postacie z szopki bożonarodzeniowej
- pamięta treść perykopy Mt 2,1-5;7-12
- wymienia dary Mędrców
- pamięta i rozumie prawdę, że przez chrzest św. staliśmy się dziećmi Bożymi
- podaje przykłady okazywania miłości rodzicom
- rozumie, co to znaczy przebaczyć
- pamięta tekst Jezusowego przykazania miłości
- podaje przykłady naśladowania Jezusa w miłości i ofiarności
- pamięta, że Jezus jest przyjacielem każdego człowieka
|
- zna scenę Zwiastowania Maryi zapisaną w Piśmie Świętym
- pamięta nazwę Mszy Świętej adwentowej
- wymienia symbole adwentowe i rozumie ich znaczenie
- potrafi wyjaśnić pojęcie nawrócenie
- pamięta symbole adwentowe i ich znaczenie
- pamięta i rozumie tradycje chrześcijańskiej Wigilii
- rozumie, że kochając Jezusa tworzymy wspólnotę miłości w domu i w szkole
- podaje, gdzie urodził się Pan Jezus
- rozumie, że na Mszy Świętej witamy Pana Jezusa, który narodził się w Betlejem
- rozumie, że Jezus przychodzi do nas w znaku chleba
- pamięta imiona Mędrców
- podaje datę i nazwy święta upamiętniającego omawiane wydarzenie biblijne
- rozumie, że Jezus jest umiłowanym Synem Boga
- wie, kto jest Ojcem i Matką Jezusa, a kto Jego opiekunem
- pamięta i rozumie treść perykop: Łk 17,3-4; Łk 23,33-34
- pamięta słowa aktu pokuty: „Panie, zmiłuj się nad nami” i fragmentu „Spowiedzi powszechnej”
- chętnie przeprasza
- dostrzega potrzeby drugiego człowieka
- rozumie słowa J 15,13-15
|
- potrafi opisać, w jaki sposób Bóg wybrał Maryję na Matkę Jezusa
- potrafi w formie plastycznej przedstawić scenę Zwiastowania
- potrafi wyjaśnić, na czym polega dobre przygotowanie do świąt Bożego Narodzenia
- potrafi określić zmianę zachowania na podstawie opowiadania
- potrafi złożyć życzenia świąteczne kolegom w klasie
- potrafi zaśpiewać kolędę „Wśród nocnej ciszy”
- opisuje okoliczności pokłonu Mędrców
- potrafi omówić obrzędy związane z uroczystością Objawienia Pańskiego
- potrafi opowiedzieć o chrzcie Pana Jezusa
- potrafi wymienić, z jakich osób składa się Święta Rodzina
- potrafi wskazać słowa modlitwy Pańskiej dotyczące przebaczenia
- wyraża gotowość do przebaczenia
- potrafi opowiedzieć przypowieść o miłosiernym Samarytaninie
- potrafi zaśpiewać piosenkę „Mam Przyjaciela”
|
- potrafi wyjaśnić symbolikę roratki
- potrafi ułożyć postanowienia na czas Adwentu
- potrafi sformułować postanowienia adwentowe i wyjaśnić, dlaczego je czynimy
- potrafi wyjaśnić sens dzielenia się opłatkiem
- potrafi zaśpiewać kołysankę „Zaśnij Dziecino”
- potrafi powiedzieć, czym jest hostia
- potrafi opisać świąteczny wygląd ołtarza w swoim kościele parafialnym
- wyjaśnia znaczenie darów ofiarowanych Jezusowi przez Mędrców
- umie wyjaśnić symbolikę białej szaty i paschału
- potrafi powiedzieć o czci i szacunku do rodziców
- potrafi wskazać, w jakim momencie Mszy Świętej Jezus okazuje nam miłosierdzie
- potrafi wyjaśnić, co to znaczy miłować się wzajemnie
- chętnie pomaga innym i jest ofiarny,
- potrafi wyjaśnić, dlaczego możemy zwracać się do Jezusa z prośbą o pomoc
|
- aktywnie uczestniczy w liturgii w czasie Adwentu
- włącza się w przygotowanie klasowej wigilii
|
VI.
Katechezy okolicznościowe
|
- zna części różańca świętego
- wie, czym są misje
- wie, kim jest misjonarz
- podaje datę uroczystości Wszystkich Świętych
- wymienia imiona kilku świętych
- pamięta prawdę, że istnieje życie wieczne
- wie, jak żył św. Mikołaj
|
- wie, że podczas tej modlitwy rozważamy życie Jezusa i Maryi
- wymienia sposoby niesienia pomocy misjonarzom
- umie podać, jakimi cechami charakteryzuje się święty
- wie, czym jest czyściec
- podaje datę wspomnienia Wszystkich Wiernych Zmarłych
- rozumie, że dzisiaj św. Mikołaj działa przez różnych ludzi
|
- potrafi wymienić modlitwy, które są odmawiane na różańcu
- potrafi opisać, na czym polega praca misjonarza
- potrafi opowiedzieć o św. Dominiku Savio
- potrafi powiedzieć modlitwę „Wieczny odpoczynek”
- potrafi opowiedzieć wydarzenia z życia św. Mikołaja
|
- potrafi modlić się na różańcu
- potrafi zachęcić innych do pomocy misjonarzom
- potrafi opisać, jak należy postępować, aby być świętym
- potrafi wyjaśnić, dlaczego modlimy się za zmarłych,
- potrafi naśladować dobroć wobec innych na wzór św. Mikołaja
|
|
SEMESTR II
DZIAŁ
|
OCENA
|
|
|
|
|
|
dopuszczająca
|
dostateczna
|
dobra
|
bardzo dobra
|
celująca
|
III.
Jezus uczy nas posłuszeństwa Ojcu
|
- podaje nazwę dnia rozpoczynającego Wielki Post
- wie, jak długo trwa Wielki Post
- pamięta tekst modlitwy „Któryś za nas…”
- wymienia cierpienia, jakich doświadczył Pan Jezus
- wymienia, komu powinien okazywać posłuszeństwo
- pamięta słowo dnia „Droga krzyżowa”
- wie, co to jest procesja
- wymienia najważniejsze wydarzenia, które miały miejsce w czasie Ostatniej Wieczerzy
- zna wydarzenia Wielkiego Piątku
- wymienia pokarmy niesione do poświęcenia
|
- pamięta treść perykopy Łk 7,36-38.48-50
- pamięta słowa towarzyszące posypaniu głów popiołem
- podaje określenie Wielkiego Postu
- pamięta treść perykopy Łk 4,1-13
- rozumie, że wybierając w życiu to, co trudne, łączymy się z cierpiącym Jezusem
- pamięta i rozumie treść modlitwy Pana Jezusa w Ogrodzie Oliwnym
- rozumie, że posłuszeństwo jest wyrazem miłości
- rozumie, że cierpienie i śmierć Pana Jezusa są dowodem Jego miłości do ludzi
- wie, w jaki sposób może pomóc cierpiącemu Jezusowi
- pamięta treść perykopy o wjeździe Jezusa do Jerozolimy (Mt 21,1-10)
- pamięta słowa ustanowienia Eucharystii
- podaje sposoby wyrażenia wdzięczności Panu Jezusowi za Jego Mękę na krzyżu
- podaje nazwę świecy symbolizującej zmartwychwstałego Chrystusa
|
- potrafi wyjaśnić, co oznacza pojęcie nawrócenie
- potrafi sformułować wielkopostne postanowienia
- wyraża pragnienie poprawy życia, podejmując wielkopostne postanowienia
- potrafi uzasadnić, dlaczego Pan Jezus cierpiał
- potrafi sformułować proste wezwanie modlitwy dziękczynnej i prośby
- potrafi podać nazwy wybranych stacji drogi krzyżowej
- potrafi wyjaśnić, co znaczy określenie „Niedziela Palmowa”
- potrafi wykonać palmę
- potrafi opowiedzieć o wydarzeniach Wielkiego Czwartku
- potrafi opowiedzieć o wydarzeniach Wielkiego Piątku
- potrafi opowiedzieć o błogosławieństwie pokarmów i liturgii Wigilii Paschalnej
|
- potrafi wyjaśnić sens obrzędu posypania głów popiołem
- potrafi wyjaśnić, jak przeżywamy okres Wielkiego Postu
- potrafi ocenić swoją postawę wobec napotkanych trudności i cierpień, porównując ją z postawą Jezusa
- potrafi zaśpiewać pieśni; „Któryś za nas…” oraz „Nocą Ogród Oliwny…”
- potrafi wymienić nabożeństwa wielkopostne i pamięta ich terminy
- potrafi wyjaśnić, co chrześcijanie wyrażają uczestnicząc w procesji Niedzieli Męki Pańskiej
- umie zaśpiewać pieśń „Chrystus Wodzem, Chrystus Królem”,
- potrafi wymienić sakramenty ustanowione przez Jezusa w czasie Ostatniej Wieczerzy.
- umie zaśpiewać wybrane pieśni wielkopostne
- potrafi opisać, jak wygląda grób Pana Jezusa
|
- chętnie włącza się w przygotowanie i przebieg klasowej procesji z palmami
|
IV.
Przeżywamy radość z Jezusem zmartwychwstałym
|
- pamięta, że Pan Jezus zmartwychwstał trzeciego dnia po swojej śmierci
- podaje, kiedy obchodzimy uroczystość Miłosierdzia Bożego
- rozumie i pamięta, że Msza Święta to czas naszego spotkania z Jezusem
- wie, że w Piśmie Świętym są słowa Boga
- rozumie, że trzeba żyć zgodnie z tym, czego naucza nas Jezus
- wie, w jaki sposób powstaje chleb
- rozumie, że Pan Jezus zmartwychwstały jest obecny w Chlebie Eucharystycznym
- wie, że Msza Święta jest Ofiarą Jezusa Chrystusa i Kościoła
- wie, że modlitwa jest rozmową z Bogiem
- wie, że Jezus objawia nam Boga jako dobrego Ojca
- rozumie, że Pan Jezus zmartwychwstały jest obecny w drugim człowieku
- wie, co to jest niebo
|
- zna symbole wielkanocne i ich znaczenie
- wie, że śmierć jest tylko przejściem z życia ziemskiego do życia wiecznego
- wskazuje elementy świętowania niedzieli
- wie, kim była św. Faustyna Kowalska
- rozumie, że zmartwychwstały Jezus jest obecny w naszym życiu
- wymienia miejsca i sposoby spotkania z Jezusem
- wie, gdzie można usłyszeć słowa Jezusa
- wie, że słów Jezusa należy słuchać w ciszy i skupieniu
- wyraża postawę szacunku do czytanego Bożego słowa
- rozumie, dlaczego Pan Jezus nazywa siebie Chlebem Życia
- wie, że Pan Jezus przychodzi do człowieka w czasie Mszy Świętej pod postacią chleba, w Komunii świętej
- pamięta słowa, które należy odpowiedzieć na wezwanie księdza w liturgii eucharystycznej
- mówi z pamięci modlitwę „Ojcze nasz”
- zna treść fragmentu biblijnego Dz 2,42-47
- zna biblijną scenę wniebowstąpienia Pana Jezusa (Mt 28,16-20)
- pamięta i rozumie, że Jezus przyjdzie powtórnie na ziemię
|
- potrafi opisać wydarzenie zmartwychwstania na podstawie Ewangelii
- wyjaśnia związek między zmartwychwstaniem Jezusa a świętowaniem niedzieli
- potrafi opisać obraz Jezusa Miłosiernego
- opisuje spotkanie Jezusa z uczniami idącymi do Emaus
- poprawnie odpowiada na wybrane wezwania kapłana podczas liturgii słowa
- potrafi wyjaśnić potrzebę karmienia się Ciałem Pana Jezusa
- potrafi wymienić dary niesione do ołtarza podczas Mszy Świętej
- opowiada o modlitwie Jezusa
- potrafi wskazać osoby potrzebujące pomocy
- potrafi opowiedzieć o wniebowstąpieniu Pana Jezusa
|
- potrafi ustawić według hierarchii wartości obowiązki niedzielne chrześcijanina
- wyjaśnia podstawowe znaki i symbole liturgiczne
- wyjaśnia, co to znaczy, że Bóg jest miłosierny
- potrafi dostrzec znaki obecności Jezusa zmartwychwstałego wśród ludzi
- potrafi wykonać właściwe gesty i zachować odpowiednie postawy
- potrafi słowami piosenki wyrazić swoją modlitwę
- potrafi wskazać, jak może się przygotować na przyjęcie Pana Jezusa w Komunii św.
- potrafi wymienić duchowe dary, jakie może złożyć w ofierze Panu Bogu
- potrafi zaprezentować postawę modlitewną
- potrafi uzasadnić, dlaczego powinniśmy sobie nawzajem pomagać
- potrafi zaśpiewać piosenkę „Mój Zbawiciel, On bardzo kocha mnie”
|
- wyraża pragnienie niesienia pomocy innym i podejmuje konkretne działania
|
V.
Z Jezusem i Jego Matką
|
- zna wyrażenie „litania”
- wymienia znaki Ducha Świętego
- wie, że Bóg jest jeden, ale w trzech Osobach
- pamięta słowa modlitwy „Niechaj będzie pochwalony Przenajświętszy Sakrament…”
- wie, w jakim miesiącu odprawiane są nabożeństwa ku czci Serca Pana Jezusa
- wie, że po trudach nauki nadchodzi czas odpoczynku
- wie, że w czasie odpoczynku należy chwalić Boga
|
- zna treść perykopy biblijnej, w której Jezus oddaje nam swoją Matkę
- wie, że Jasna Góra jest duchową stolicą Polaków
- rozumie rolę Ducha Świętego w życiu człowieka
- pamięta pierwszą zwrotkę pieśni „Duchu Święty przyjdź”
- rozumie, że znak krzyża jest uwielbieniem Trójcy Świętej
- pamięta prawdę wiary zawartą w słowie dnia
- wie, co oznaczają określenia: monstrancja i tabernakulum
- zna wydarzenia, w których Jezus okazuje miłość ludziom
- pamięta główne prawdy wiary, poznane w czasie roku katechetycznego
|
- potrafi ułożyć wezwanie litanijne do Maryi
- potrafi opowiedzieć o zesłaniu Ducha Świętego na apostołów
- poprawnie wykonuje znak krzyża świętego
- potrafi wyjaśnić, dlaczego tabernakulum zajmuje ważne miejsce w kościele parafialnym
- potrafi opowiedzieć treść wersetu J 19,34
- umie dobrze wypoczywać
|
- potrafi uzasadnić, że Matka Jezusa jest również naszą Matką
- potrafi zaśpiewać pieśń „Duchu Święty przyjdź”
- potrafi przyporządkować Osobom Trójcy Świętej ich symbole
- potrafi zaśpiewać piosenkę „Chwała Bogu Ojcu”
- potrafi opisać, jak odbywa się procesja Bożego Ciała
- potrafi opisać obraz Serca Pana Jezusa
- potrafi wypoczywać wspólnie z całą rodziną
|
|