PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
STOSOWANE NA LEKCJACH PRZYRODY
rok szkolny 2018/2019
nauczyciel: Agnieszka Wrzesień- Kowalska
I. OGÓLNE ZASADY OCENIANIA
Przedmiotowe Zasady Oceniania są dostosowane do podstawy programowej i uwzględniają elementy Oceniania Kształtującego.
-
- Ocenianie ma na celu:
- monitorowanie bieżącej pracy ucznia;
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w nauce;
- udzielenie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju i kierunków dalszej pracy;
- stosowanie oceniania wspierającego ucznia z zachowaniem przede wszystkim charakteru motywującego oceny;
- Ocenianie ma na celu:
-
-
- Podczas różnych form oceniania uczniowi przekazywana jest informacja zwrotna , która zawiera:
- wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia;
- odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia, aby uzupełnić braki w wiedzy oraz opanować wymagane umiejętności;
- przekazanie uczniowi wskazówek, w jaki sposób powinien poprawić pracę;
- wskazanie uczniowi sposobu w jaki powinien pracować dalej;
- Podczas różnych form oceniania uczniowi przekazywana jest informacja zwrotna , która zawiera:
-
II. KRYTERIA OCENIANIA :
1. Kontroli i ocenie podczas zajęć podlegają następujące aktywności:
RODZAJ AKTYWNOSCI |
Oznaczenie w Dzienniku Lekcyjnym |
WAGA OCENY |
Aktywność (praca na lekcji, zaangażowanie w proces dydaktyczny, prowadzenie zeszytu) |
a |
2-4 |
Zadanie domowe
|
d |
1-2
3-4 |
Wypowiedź ustna (odpowiedź na lekcji, prezentacja ustna na dany temat) |
w |
1-2 |
Kartkówka (krótka forma pisemna sprawdzająca wiedzę z 3 ostatnich lekcji, może być zapowiedziana lub niezapowiedziana) |
k |
1-2 |
Sprawdzian (praca pisemna w formie zadań lub testów wyboru, zakres obejmuje większe partie materiału np. dział) |
s |
3-4 |
Udział w konkursie |
K |
2-3 udział w k. szk. i pozaszk.
Za zaj. I-III m. w w/w k. ocena celująca waga 4
|
2. Ocenianie sprawdzianów, kartkówek, zadań domowych
a) Przeliczenie wyniku punktowego testu oraz innych form sprawdzania wiadomości i umiejętności jest zgodne z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania obowiązującymi w szkole.
b) Sprawdzian wiadomości obejmuje większą partię materiału i jest zapowiadany na tydzień przed, a informacja o sprawdzianie zostaje zapisana w dzienniku
c) Sprawdzian poprzedzony jest powtórzeniem wiadomości, które daje uczniowi możliwość ustalenia mocnych i słabych stron, nauczyciel informuje ucznia jaka część materiału będzie przedmiotem sprawdzianu.
d) Nauczyciel dokonuje oceny sprawdzianu w terminie 2 tygodni od dnia napisania sprawdzianu, natomiast ocena kartkówek trwa 1 tydzień .
e)Kartkówka traktowana jest jako odpowiedź ustna obejmująca materiał od1 do 3 lekcji wstecz. Komentarz wskazujący, w jaki sposób uczeń powinien nadrobić braki oraz jakiego zakresu one dotyczą podawany jest uczniowi w formie ustnej.
f) Ocenione prace kontrolne udostępniane są do wglądu uczniom podczas lekcji.
g) Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace dzieci na najbliższym po sprawdzianie zebraniu lub konsultacjach.
3. Poprawianie ocen
a) Uczeń ma prawo poprawić jednorazowo każdą ocenę (nie dotyczy oceny bardzo dobrej). W uzasadnionych przypadkach biorąc pod uwagę możliwości ucznia oraz jego wysoką motywację do poprawy oceny, nauczyciel może zezwolić na dodatkowy termin poprawy.
b) Termin poprawy ustala nauczyciel.
c) Ocena z poprawy zostaje wpisana obok oceny poprawianej jeśli jest od niej wyższa. W przypadku, gdy uczeń otrzyma z poprawy taką samą ocenę lub niższą od oceny poprawianej, nie jest ona wpisywana.
4. Nieprzygotowanie do zajęć
a) Przez „nieprzygotowanie” do zajęć rozumie się: brak gotowości do odpowiedzi, brak zadania domowego w zeszycie, brak zadania domowego w zeszycie ćwiczeń. Sporadyczny brak podręcznika lub brak zeszytu, w którym nie było zadania domowego nie uważa się za „nieprzygotowanie”, uczeń jednak ma obowiązek uzupełnić braki w zeszycie.
a) Raz w semestrze uczeń może być nieprzygotowany do zajęć bez ponoszenia konsekwencji. Niewykorzystane „nieprzygotowania” nie przechodzą na kolejny semestr.
b) „Nieprzygotowanie” powinno być zgłoszone na początku lekcji.
c) Zgłoszenie „nieprzygotowania” zwalnia z wszystkich zaplanowanych na dany dzień form sprawdzania wiedzy (odpowiedź, kartkówka itp.) za wyjątkiem sprawdzianu.
d) Nieprzygotowanie jest odnotowywane przez nauczyciela w dzienniku lekcyjnym w formie skrótu „np” w kolumnie „aktywność”.
5. Nieobecność na lekcjach
a) Uczeń, który opuścił lekcje, ma obowiązek nadrobić braki w wiadomościach, zapisach lekcyjnych, pracach domowych .W przypadku nieobecności 1-3dniowej (1-3 dni roboczych) uczeń ma obowiązek uzupełnić braki na następną lekcję, chyba że trudna sytuacja losowa uzasadniona przez rodzica uniemożliwiła kontakt z rówieśnikami z klasy. W przypadku dłuższej niż tydzień nieobecności termin uzupełnienia braków należy ustalić z nauczycielem, nie może on jednak przekroczyć 2 tygodni. Zapisy w zeszycie lekcyjnym nie muszą być odręczne, mogą mieć formę wklejonej kserokopii, zadania w zeszycie ćwiczeń muszą być uzupełnione własnoręcznie.
b) W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie (nieobecność 1-3 roboczych), uczeń ma obowiązek napisać sprawdzian na kolejnej lekcji. W przypadku dłuższej nieobecności (powyżej 1 tygodnia), uczeń po powrocie do szkoły ustala z nauczycielem termin napisania sprawdzianu, nie dłuższy jednak niż 2 tygodnie kalendarzowe.
6. Dostosowanie wymagań
a) Nauczyciel na podstawie opinii poradni psychologiczno –pedagogicznej, dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom na poszczególne stopnie szkolne. W takich przypadkach nauczyciel oceniając kieruje się głównie wysiłkiem włożonym w aktywność, motywacją i zaangażowaniem ucznia w realizację zadania niż efektem jego pracy.