ROZKŁAD MATERIAŁU NAUCZANIA DLA KLASY V a i b SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Nr lekcji / miesiąc*
|
Temat**
|
Materiał nauczania |
Wymagania podstawowe Uczeń:
|
Wymagania ponadpodstawowe Uczeń: |
Podstawa programowa*** |
1 / IX
|
Na dobry początek. Organizacja pracy na lekcjach muzyki w klasie piątej | – podręcznik, wstęp „Co nowego w podręczniku?” oraz lekcja 1: „Na dobry początek”
– kartka z kalendarza (s. 6–7) – piosenka Powakacyjny blues – schemat akompaniamentu rytmicznego do piosenki – zabawa „Wakacyjne wspomnienia dźwiękowe” – zadania z lekcji 1 w zeszycie ćwiczeń
|
Na pierwszej lekcji uczniowie i nauczyciel przypominają zasady wspólnej pracy i kryteria oceniania, a także zapoznają się z nowym podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń. Piosenka Powakacyjny blues oraz zabawa Wakacyjne wspomnienia dźwiękowe służą rozśpiewaniu klasy oraz przyjemnemu rozpoczęciu pracy w nowym roku szkolnym. | 1.1, 1.2, 2.2, 2.3, 2.6, 2.7, 2.8, 3.5 | |
2 / IX
|
Umiem już grać. Doskonalenie umiejętności gry na instrumentach melodycznych. Poznanie rodziny fletów i dzwonków | – podręcznik, lekcja 2: „Umiem już grać”
– utwory na flet i dzwonki – ilustracje: flety podłużne, flety poprzeczne, infografika „Nietypowe flety i dzwonki” – nagrania: przykłady brzmienia fletów, J.S. Bach, Badinerie z II suity orkiestrowej h-moll – zadania z lekcji 2 w zeszycie ćwiczeń
|
– gra gamę C-dur w górę i w dół
– wykonuje w grupie utwory: Siedzi sobie zając pod miedzą, Oda do radości – wymienia nazwy odmian fletów
|
– gra solo utwory: Siedzi sobie zając pod miedzą, Oda do radości
– rozpoznaje brzmienie odmian fletów w słuchanych przykładach
|
1.1, 1.2, 1.3, 1.4,
2.4, 2.6, 2.8, 2.9, 3.1, 3.2, 3.3, 3.5 |
3 / IX |
Formy ABA i ABA1. Trzyczęściowe formy muzyczne ABA i ABA1 | – podręcznik, lekcja 3: „Formy ABA i ABA1”
– Śpiewanka ABA – zabawa „Tańczymy walca ABA” – nagranie: F. Chopin, Walc Des-dur, op. 64 – terminy: forma ABA, forma ABA1 – zadania z lekcji 3 w zeszycie ćwiczeń
|
– wykonuje Śpiewankę ABA
– porusza się przy muzyce z rekwizytem – wyjaśnia, czym charakteryzują się formy ABA i ABA1 |
– rozpoznaje w słuchanym utworze formy ABA i ABA1
– wskazuje różnice między formami ABA i ABA1 – przekształca strukturę ABA w ABA1 |
1.1, 1.2, 1.3, 2.4, 2.6, 2.7, 2.8, 2.9,
3.1, 3.2, 3.7 |
4 / IX |
Przedtakt i tajemnicze muzyczne znaki. Zastosowanie przedtaktu, repetycji, volty, da capo al fine i fermaty | – podręcznik, lekcja 4: „Przedtakt i tajemnicze muzyczne znaki”
– piosenka Na wędrówkę – zapis nutowy utworu Na skróty – terminy: przedtakt, repetycja, volta, da capo al fine, fermata – zadania z lekcji 4 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa w grupie piosenkę Na wędrówkę
– gra utwór Na skróty – wyjaśnia, co to jest przedtakt – wymienia nazwy omówionych oznaczeń stosowanych w zapisie nutowym
|
– śpiewa solo piosenkę Na wędrówkę
– wyjaśnia omówione oznaczenia stosowane w zapisie nutowym – wskazuje w zapisie nutowym poznane symbole muzyczne |
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.4, 3.2 |
5 / X |
Dla nauczycieli.
Pieśni okolicznościowe w układzie wielogłosowym |
– podręcznik, lekcja 5: „Dla nauczycieli”
– piosenka Nauczycielom – kanon Wiwat szkoła i nauczyciele – nagranie: H. Mancini, Różowa Pantera – zabawa „Na lekcji muzyki” – partytura utworu Sto lat – kartka z kalendarza: „Chopin – nauczyciel muzyki” (s. 7) – zadania z lekcji 5 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa w grupie piosenkę Nauczycielom
– śpiewa w grupie kanon Wiwat szkoła i nauczyciele w układzie dwugłosowym – improwizuje prosty układ ruchowy do słuchanego utworu – podczas wykonywania utworu Sto lat realizuje w zespole jeden głos na instrumencie niemelodycznym
|
– śpiewa solo piosenkę Nauczycielom
– wykonuje w grupie kanon Wiwat szkoła i nauczyciele w układzie trzy- i czterogłosowym – realizuje układ ruchowy według własnego pomysłu do słuchanej muzyki – podczas wykonywania utworu Sto lat realizuje samodzielnie jeden głos na instrumencie melodycznym
|
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 3.5 |
6 / X |
Warsztat muzyczny. Utrwalenie wiadomości i umiejętności uzyskanych na lekcjach 1–5 | – podręcznik, lekcja 6: „Warsztat muzyczny”
– zadania utrwalające wiadomości i umiejętności – zadania z lekcji 6 w zeszycie ćwiczeń
|
Lekcja służy powtórzeniu oraz utrwaleniu wiadomości i umiejętności (lekcje 1–5) za pomocą zadań, zabaw i ćwiczeń. | 1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.4, 2.9, 3.1, 3.2, 3.5, 3.7 | |
7 / X |
Wolno, szybciej, coraz szybciej. Tempo w muzyce i jego rodzaje | – podręcznik, lekcja 7: „Wolno, szybciej, coraz szybciej…”
– utwór rytmiczny Rapowanka – tabela „Rodzaje tempa” – nagrania: A. Chaczaturian, Taniec z szablami z baletu Gajane, E. Grieg, Poranek z I suity Peer Gynt, C. Debussy, Światło księżyca – śpiewanka Metronom – zabawa „Wolno, szybciej, coraz szybciej…” – terminy: tempo, agogika – zadania z lekcji 7 w zeszycie ćwiczeń
|
– wykonuje Rapowankę z odpowiednimi zmianami tempa
– wyjaśnia znaczenie terminu tempo – tłumaczy, do czego służy metronom
|
– rozróżnia rodzaje tempa i jego zmiany
– określa tempo słuchanych utworów – wyjaśnia znaczenie terminu agogika
|
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.9, 3.1, 3.2, 3.5 |
8 / X |
Muzyczny ping-pong – artykulacja. Sposoby wydobywania dźwięku i ich oznaczenia muzyczne | – podręcznik, lekcja 8: „Muzyczny pingpong – artykulacja”
– piosenka Raz staccato, raz legato – co ty na to? – zabawa Muzyczny ping-pong – tabela „Rodzaje artykulacji” – nagrania: G. Fuhlisch, Śmiejący się puzon, V. Monti, Czardasz, J. Strauss, Pizzicato polka – zapis nutowy utworu Kukułeczka – termin: artykulacja – zadania z lekcji 8 w zeszycie ćwiczeń
|
– śpiewa w grupie piosenkę Raz staccato, raz legato – co ty na to?
– wyjaśnia znaczenie terminu artykulacja – śpiewa z odpowiednią artykulacją melodię Kukułeczka
|
– śpiewa solo piosenkę Raz staccato, raz legato – co ty na to?
– rozpoznaje rodzaje artykulacji w słuchanych utworach – gra na flecie melodię Kukułeczka z odpowiednią artykulacją
|
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.7, 2.9, 3.1, 3.2, 3.5
|
9 / XI |
Na okrągło. Budowa ronda | – podręcznik, lekcja 9: „Na okrągło”
– piosenka Na okrągło – zabawa „Rondo taneczne” – schemat ronda – nagranie: W.A. Mozart, Marsz turecki z Sonaty A-dur, KV 331 – zapis nutowy utworu Minirondo – terminy: rondo, refren, kuplet – zadania z lekcji 9 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa refren piosenki Na okrągło
– wykonuje refren ronda tanecznego do piosenki – wyjaśnia znaczenie terminów: rondo, refren, kuplet – gra w grupie utwór Minirondo |
– śpiewa piosenkę Na okrągło
– improwizuje ruch w kupletach ronda tanecznego do piosenki – rozpoznaje refren i kuplety w słuchanym utworze – przedstawia formę ronda środkami pozamuzycznymi – gra solo kuplety utworu Minirondo
|
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 2.7, 2.8, 2.9, 3.1, 3.2, 3.5 |
10 / XI |
Dzisiaj wielka jest rocznica… Pieśni żołnierskie i legionowe | – podręcznik, lekcja10: „Dzisiaj wielka jest rocznica…”
– piosenki: Pierwsza Brygada, Piechota – partytura – akompaniament perkusyjny – infografika „Polskie pieśni patriotyczne” – kartka z kalendarza – „Polityk i muzyk” (s. 29) – zadania z lekcji 10 w zeszycie ćwiczeń
|
– śpiewa jedną z pieśni: Pierwszą Brygadę lub Piechotę
– wymienia tytuły pieśni legionowych – określa tematykę oraz charakter pieśni żołnierskich i legionowych – wykonuje na instrumentach perkusyjnych akompaniament do refrenu pieśni Piechota
|
– śpiewa pieśni: Pierwsza Brygada, Piechota
– układa akompaniament rytmiczny do refrenu pieśni Piechota |
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 3.1, 3.2, 3.5 |
11 / XI |
Elementy muzyki.
Podsumowanie wiadomości na temat rytmu, melodii, dynamiki, tempa, barwy, harmonii i formy muzycznej |
– podręcznik, lekcja 11: „Elementy muzyki”
– Piosenka plemienia Tiki-Tonga – zabawa „Tiki-Tonga” – nagrania: W.A. Mozart, Bułeczka z masłem, G. Berthold, Duet kotów z wykorzystaniem melodii z opery G. Rossiniego, A. Chaczaturian, Taniec z szablami z baletu Gajane, J. Haydn, Symfonia G-dur „Z uderzeniem w kocioł”, nr 94, cz. II Andante, F. Chopin, Preludium e-moll, op. 28, nr 4, S. Moniuszko, kanon Wlazł kotek na płotek – melodia Instrumentalne Tiki-Tonga na flet i dzwonki – terminy: elementy muzyki, harmonia, forma muzyczna – zadania z lekcji 11 w zeszycie ćwiczeń
|
– śpiewa Piosenkę plemienia Tiki-Tonga
– wyjaśnia znaczenie terminów: elementy muzyki, harmonia, forma muzyczna – wymienia siedem elementów muzyki: rytm, melodię, tempo, dynamikę, harmonię, barwę, formę – gra utwór Instrumentalne Tiki-Tonga na flecie lub dzwonkach |
– wymienia i omawia elementy muzyki
– rozpoznaje elementy muzyki w słuchanych utworach – rozpoznaje i objaśnia oznaczenia w zapisie nutowym utworu Instrumentalne Tiki-Tonga |
1.1, 1.2, 1.3, 1.7,
2.4, 2.6, 2.7, 2.8, 3.1, 3.2, 3.5 |
12 / XII |
Warsztat muzyczny. Utrwalenie wiadomości i umiejętności opanowanych na lekcjach 7–11 | – podręcznik, lekcja 12: „Warsztat muzyczny”
– zadania utrwalające wiadomości i umiejętności – nagrania: J. Haydn, Symfonia G-dur „Z uderzeniem w kocioł”, nr 94, cz. II Andante, Wacław z Szamotuł, Już się zmierzcha, W. Lutosławski, Mała suita, cz. II Hurra polka – zadania z lekcji 12 w zeszycie ćwiczeń |
Lekcja służy powtórzeniu oraz utrwaleniu wiadomości i umiejętności (lekcje 7–11) za pomocą zadań, zabaw i ćwiczeń. | 1.1, 1.2, 1.3, 1.7,
2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8, 3.1, 3.2, 3.5 |
|
13 / XII |
Zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe. Polskie tradycje związane z Bożym Narodzeniem.
Wykonywanie utworów bożonarodzeniowych |
– podręcznik, kartka z kalendarza „Piosenki bożonarodzeniowe” (s. 55) oraz lekcja 13: „Zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe”
– piosenka Święta, święta, święta – partytura kolędy Przybieżeli do Betlejem – zapis nutowy pastorałki W dzień Bożego Narodzenia – terminy: kolęda, pastorałka – zadania z lekcji 13 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa w grupie piosenkę Święta, święta, święta
– gra kolędę Przybieżeli do Betlejem – wymienia zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe kultywowane w jego rodzinie i w regionie – wyjaśnia znaczenie terminów: kolęda, pastorałka
|
– śpiewa solo piosenkę Święta, święta, święta
– gra pastorałkę W dzień Bożego Narodzenia – wyjaśnia, czym się różni kolęda od pastorałki
|
1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.7, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.4 |
14 / XII |
Kolędować małemu… – kolędy i pastorałki.
Wspólne kolędowanie |
– podręcznik, lekcja 14: „Kolędować małemu… – kolędy i pastorałki”
– zapis nutowy kolędy Bóg się rodzi – partytura pastorałki Oj, Maluśki – nagrania: kolędy Jezus malusieńki, Z narodzenia Pana, Bóg się rodzi – infografika: „Zwyczaje bożonarodzeniowe sąsiadów Polski” – terminy: jasełka, triola – zadania z lekcji 14 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa kolędę Bóg się rodzi
– wyjaśnia znaczenie terminu jasełka – rozpoznaje słuchane kolędy – wymienia zwyczaje bożonarodzeniowe kultywowane w krajach sąsiadujących z Polską |
– wykonuje pastorałkę Oj, Maluśki (melodię oraz poszczególne głosy rytmiczne z partytury)
– rozpoznaje rytmy polskich tańców narodowych w słuchanych kolędach – wyjaśnia znaczenie terminu triola – charakteryzuje zwyczaje bożonarodzeniowe kultywowane w krajach sąsiadujących z Polską
|
1.1, 1.2, 1.3, 1.7,
2.2, 2.3, 2.8, 3.1, 3.2, 3.5, 3.7 |
15 / I |
W zimowym nastroju. Nastrój w muzyce | – podręcznik, lekcja 15: „W zimowym nastroju”
– piosenka Maluje zima – nagranie: A. Vivaldi, Koncert skrzypcowy „Zima” z cyklu Cztery pory roku, cz. II, S. Moniuszko, Bajka – zabawa „Jaki to nastrój?” – zadania z lekcji 15 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa w grupie piosenkę Maluje zima
– określa nastrój słuchanych utworów – maluje zimowy pejzaż do muzyki S. Moniuszki |
– śpiewa solo piosenkę Maluje zima
– realizuje zabawę „Jaki to nastrój?” – opowiada o swoich skojarzeniach powstałych pod wpływem słuchanej muzyki |
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.9, 3.1, 3.2, 3.5, 3.7 |
16 / I |
Młodość Fryderyka Chopina.
Życie i twórczość Chopina do roku 1830 |
– podręcznik, lekcja 16: „Młodość Fryderyka Chopina”
– piosenka Gdy Chopin grał – zapis nutowy utworu Wiosna – nagrania: F. Chopin, Mazurek D-dur, op. 33, nr 2, Koncert fortepianowy e-moll, op. 11, cz. II – termin mazurek – infografika: „Z albumu Pani Justyny. Fryderyk Chopin – lata młodości i nauki” – zadania z lekcji 16 w zeszycie ćwiczeń
|
– śpiewa w grupie piosenkę Gdy Chopin grał
– podaje podstawowe fakty dotyczące młodości Chopina – wyjaśnia znaczenie terminu mazurek |
– śpiewa solo piosenkę Gdy Chopin grał
– opowiada o młodości Chopina na podstawie wiadomości zawartych w infografice „Z albumu Pani Justyny: Fryderyk Chopin – lata młodości i nauki” – wyjaśnia, czym różni się mazurek od mazura |
1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 2.2, 2.3, 2.4, 2.9, 3.1, 3.2, 3.5, 3.6, 3.7 |
17 / I |
Na wielu strunach – instrumenty strunowe.
Podział instrumentów strunowych oraz muzyka kameralna |
– podręcznik, lekcja 17: „Na wielu strunach – instrumenty strunowe”
– piosenka Dziękuję, panie Fortepianie – zdjęcia instrumentów strunowych szarpanych, smyczkowych, uderzanych – infografika: „Muzyka kameralna” – nagrania: przykłady brzmienia wybranych instrumentów strunowych, P. Czajkowski, uwertura do baletu Jezioro łabędzie, J. Strauss syn, Pizzicato polka, H. Wieniawski, Kujawiak a-moll, C. Saint-Saëns, Słoń z cyklu Karnawał zwierząt, F. Chopin, Etiuda c-moll, op. 10, nr 12, nazywana Rewolucyjną – zabawa „Zagrajmy pizzicato” – termin: muzyka kameralna – zadania z lekcji 17 w zeszycie ćwiczeń
|
– śpiewa w grupie piosenkę Dziękuję, panie Fortepianie
– wymienia instrumenty strunowe z podziałem na poszczególne grupy – wyjaśnia znaczenie terminu muzyka kameralna
|
– śpiewa solo piosenkę Dziękuję, panie Fortepianie
– rozpoznaje brzmienia wybranych instrumentów strunowych – opowiada o historii powstania instrumentów strunowych na podstawie wiadomości z podręcznika – podaje przykłady zespołów kameralnych i ich nazwy (duo, trio, kwartet itd.) |
1.1, 1.2, 1.3, 1.4,
2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8, 3.1, 3.2, 3.3, 3.5, 3.7 |
18 / I |
Warsztat muzyczny.
Utrwalenie wiadomości i umiejętności zdobytych na lekcjach 13–17 |
– podręcznik, lekcja 18: „Warsztat muzyczny”
– zadania utrwalające wiadomości i umiejętności – nagranie: J.S. Bach, Aria na strunie G, G. Fuhlisch, Śmiejący się puzon, M. Musorgski, Noc na Łysej Górze, H. Mancini, Różowa Pantera – zadania z lekcji 18 w zeszycie ćwiczeń
|
Lekcja służy powtórzeniu oraz utrwaleniu wiedzy i umiejętności (lekcje 13–17) za pomocą zadań, zabaw i ćwiczeń. | 1.1, 1.2, 1.4, 1.7,
2.2, 2.3, 2.4, 2.8, 3.1, 3.2, 3.5 |
|
19 / II |
Na ludowo u sąsiadów – Słowacja, Czechy, Litwa, Ukraina. Folklor muzyczny krajów sąsiadujących z Polską | – podręcznik, lekcja 19: „Na ludowo u sąsiadów – Słowacja, Czechy, Litwa, Ukraina”
– piosenka Tańcuj, tańcuj – partytura – akompaniament do piosenki – zapis nutowy melodii ukraińskiej Oszukałaś, okłamałaś – nagrania: przykłady ludowej muzyki czeskiej, litewskiej i ukraińskiej – zadania z lekcji 19 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa piosenkę Tańcuj, tańcuj
– tańczy polkę krokiem podstawowym – charakteryzuje muzykę ludową Słowacji, Czech, Litwy i Ukrainy – gra melodię Oszukałaś, okłamałaś |
– wykonuje akompaniament do piosenki Tańcuj, tańcuj zgodnie z partyturą
– rozpoznaje cechy ludowej muzyki czeskiej, litewskiej i ukraińskiej w słuchanych utworach – układa akompaniament perkusyjny do melodii Oszukałaś, okłamałaś
|
Część wstępna podstawy programowej dla szkoły podstawowej: W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie
postawy (…) poszanowania dla innych kultur i tradycji. (…), 1.2, 1.7, 2.3, 2.5, 3.1, 3.2, 3.5 |
20 / II |
Na ludowo u sąsiadów – Rosja i Niemcy. Folklor muzyczny krajów sąsiadujących z Polską | – podręcznik, lekcja 20: „Na ludowo u sąsiadów – Rosja i Niemcy”
– piosenka Żuraw – zabawa „Co się w młynie dzieje?” – nagrania: przykłady ludowej muzyki rosyjskiej i niemieckiej – zadania z lekcji 20 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa pierwszy głos piosenki Żuraw
– charakteryzuje muzykę ludową Rosji i Niemiec |
– śpiewa w dwugłosie piosenkę Żuraw
– gra melodię piosenki Żuraw – rozpoznaje cechy ludowej muzyki rosyjskiej i niemieckiej w słuchanych utworach
|
Część wstępna podstawy programowej dla szkoły podstawowej: W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie
postawy (…) poszanowania dla innych kultur i tradycji. (…), 1.2, 1.7, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.5 |
21 / III
|
Muzyka średniowiecza i renesansu. Podstawowe wiadomości o muzyce średniowiecznej i renesansowej | – podręcznik, lekcja 21: „Muzyka średniowiecza i renesansu”
– psalm Nieście chwałę, mocarze – nagrania: Bogurodzica, brzmienie liry korbowej i lutni, Wacław z Szamotuł, Już się zmierzcha, Anonim, Szewczyk idzie po ulicy, szydełka nosząc – oś czasu: średniowiecze i renesans – zdjęcia i reprodukcje przedstawiające instrumenty używane w średniowieczu i renesansie – infografika: „Złoty wiek muzyki polskiej” – termin psalm – zadania z lekcji 21 w zeszycie ćwiczeń
|
– śpiewa pierwszy głos psalmu Nieście chwałę, mocarze
– wyjaśnia znaczenie terminu psalm – omawia muzykę średniowiecza i renesansu na podstawie ilustracji i osi czasu |
– gra w dwugłosie psalm Nieście chwałę, mocarze
– rozpoznaje cechy muzyki średniowiecznej i renesansowej w słuchanych utworach – omawia polską muzykę renesansową na podstawie infografiki i wyjaśnia znaczenie określenia złoty wiek muzyki polskiej – improwizuje ruch taneczny do utworu Szewczyk |
1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 2.2, 2.3, 2.4, 3.1, 3.2, 3.5, 3.6, 3.7 |
22 / III |
Śpiewajmy razem – zespoły wokalne. Wykonawcy muzyki wokalnej, zespoły kameralne, rodzaje chórów | – podręcznik, lekcja 22: „Śpiewajmy razem – zespoły wokalne”
– piosenka Solo, w chórze czy w duecie? – infografika „Wykonawcy muzyki wokalnej” – nagrania: Wacław z Szamotuł, Już się zmierzcha, S. Moniuszko, Mazur z opery Halka – zabawa „Rozśpiewane zwierzęta” – terminy: muzyka wokalna, solista, zespół wokalny, chór, a cappella – zadania z lekcji 22 w zeszycie ćwiczeń
|
– śpiewa w grupie partie chóralne piosenki Solo, w chórze czy w duecie?
– wymienia wykonawców muzyki wokalnej – wyjaśnia znaczenie terminów: muzyka wokalna, solista, zespół wokalny, chór, a cappella |
– śpiewa partie solowe i duety z piosenki Solo, w chórze czy w duecie?
– rozpoznaje rodzaje chórów w słuchanych utworach |
1.1, 1.2, 1.4, 1.7,
2.2, 2.3, 2.9, 3.1, 3.2, 3.3, 3.5 |
23 / III |
Warsztat muzyczny.
Utrwalenie wiadomości i umiejętności opanowanych na lekcjach 19–22 |
– podręcznik, lekcja 23: „Warsztat muzyczny”
– zadania utrwalające wiadomości i umiejętności – nagranie: Anonim, Szewczyk idzie po ulicy, szydełka nosząc – zadania z lekcji 23 w zeszycie ćwiczeń
|
Lekcja służy powtórzeniu oraz utrwaleniu wiedzy i umiejętności (lekcje 19–22) za pomocą zadań, zabaw i ćwiczeń. | 1.1, 1.2, 1.4, 1.6, 1.7, 3.1, 3.2, 3.3, 3.5 | |
24 / IV |
Pisanki i palmy. Tradycje oraz zwyczaje wielkopostne i wielkanocne | – podręcznik, lekcja 24: „Pisanki i palmy”
– piosenki: Wieziemy tu kogucika i Gaiczek – infografika: „Zwyczaje wielkanocne” – kartka z kalendarza: „Muzyka na Wielkanoc” (s. 113) – zadania z lekcji 24 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa w grupie piosenki Wieziemy tu kogucika, Gaiczek
– wymienia polskie i europejskie zwyczaje wielkanocne |
– śpiewa solo piosenki Wieziemy tu kogucika, Gaiczek
– omawia zwyczaje wielkanocne na podstawie infografiki – gra melodię jednej z poznanych piosenek
|
1.1, 1.2, 1.3, 1.7,
2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 3.5, 3.7 |
25 / IV |
Jan Sebastian Bach – barokowy wirtuoz. Jan Sebastian Bach na tle muzyki okresu baroku | – podręcznik, lekcja 25: „Jan Sebastian Bach – barokowy wirtuoz”
– piosenka Wielki Jan Sebastian Bach – nagrania: J.S. Bach, Badinerie z II suity orkiestrowej h-moll, brzmienie klawesynu, J.S. Bach, Toccata i fuga d-moll – zdjęcia przedstawiające klawesyn i organy – infografika: „Pewnego razu Jan Sebastian Bach…” – terminy: polifonia, wirtuoz – zadania z lekcji 25 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa w grupie piosenkę Wielki Jan Sebastian Bach
– omawia życie i twórczość J.S. Bacha na podstawie wiadomości z podręcznika – wyjaśnia znaczenie terminów: polifonia, wirtuoz – omawia budowę klawesynu i organów na podstawie infografiki
|
– śpiewa solo piosenkę Wielki Jan Sebastian Bach – omawia życie i twórczość J.S. Bacha na podstawie infografiki
– porównuje budowę klawesynu i organów oraz zalicza te instrumenty do odpowiednich grup |
1.1, 1.2, 1.4, 1.6, 1.7, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 3.3, 3.6 |
26 / IV |
Muzyka i przyroda.
Muzyka ilustracyjna i muzyka programowa |
– podręcznik, lekcja 26: „Muzyka i przyroda”
– piosenka Mokro – nagrania: E. Grieg, Poranek z I suity Peer Gynt, N. Rimski-Korsakow, Lot trzmiela z opery Bajka o carze Sałtanie, L.-C. Daquin, Kukułka, M. Musorgski, Noc na Łysej Górze, C. Saint-Saëns, Słoń z cyklu Karnawał zwierząt – terminy: muzyka programowa, muzyka ilustracyjna – zadania z lekcji 26 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa w grupie piosenkę Mokro
– wyjaśnia znaczenie terminów: muzyka programowa, muzyka ilustracyjna – układa utwór perkusyjny ilustrujący odgłosy zwierząt ukazanych na rysunku – pracuje w grupie tworzącej opowiadanie do słuchanej muzyki
|
– śpiewa solo piosenkę Mokro
– rozpoznaje cechy muzyki programowej i ilustracyjnej w słuchanych utworach – wymyśla opowieść stanowiącą program utworu muzycznego – układa i wykonuje muzykę do ilustracji
|
1.1, 1.2, 1.7, 2.4, 2.6, 2.8, 2.9, 3.1, 3.2, 3.3, 3.5, 3.7 |
27 / V |
Na majówkę. Zabawy muzyczne z gestodźwiękami i instrumentami perkusyjnymi | – podręcznik, lekcja 27: „Na majówkę”
– piosenka Na majówkę – partytura – akompaniament do piosenki – utwór instrumentalny Majówkowa poleczka – zabawy: „Utwór jak puzzle”, „Zgadnij, gdzie jesteśmy”, „My tańczymy, gra kapela” – zadania z lekcji 27 w zeszycie ćwiczeń
|
– wykonuje w grupie fragment piosenki Na majówkę
– realizuje rytmy tataizacją i gestodźwiękami – tańczy do melodii Majówkowa poleczka
|
– śpiewa solo piosenkę Na majówkę
– wykonuje akompaniament do piosenki – gra Majówkową poleczkę |
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8 |
28 / V |
Stanisław Moniuszko
i polska opera narodowa. Sylwetka Stanisława Moniuszki. Opera jako forma muzyczna |
– podręcznik, lekcja 28: „Stanisław Moniuszko i polska opera narodowa”
– nagrania: S. Moniuszko, Mazur z opery Halka, Dziad i baba, aria Skołuby z opery Straszny dwór, W.A. Mozart, aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet, N. Rimski-Korsakow, Lot trzmiela z opery Bajka o carze Sałtanie – melodia pieśni Prząśniczka do wykonania na instrumencie – infografika: „Scena operowa” – terminy: opera, aria, libretto – zadania z lekcji 28 w zeszycie ćwiczeń
|
– omawia życie i twórczość S. Moniuszki na podstawie wiadomości z podręcznika
– wyjaśnia znaczenie terminów: opera, aria, libretto – omawia formę opery
|
– gra melodię pieśni Prząśniczka
– opowiada o budowie i przygotowaniu spektaklu operowego na podstawie infografiki – wymienia nazwiska najwybitniejszych twórców operowych |
1.1, 1.2, 1.4, 1.6, 1.7, 2.4, 3.1, 3.2, 3.3, 3.5, 3.6 |
29 / V |
Warsztat muzyczny. Utrwalenie wiadomości i umiejętności opanowanych na lekcjach 24–28 | – podręcznik, lekcja 29: „Warsztat muzyczny”
– zadania utrwalające wiadomości i umiejętności – zadania z lekcji 29 w zeszycie ćwiczeń
|
Lekcja służy powtórzeniu oraz utrwaleniu wiedzy i umiejętności (lekcje 24–28) za pomocą zadań, zabaw i ćwiczeń. | 1.2, 1.4, 1.6, 1.7,
2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 3.3, 3.5, 3.6 |
|
30 / VI |
O rodzinie w rytmie rock and rolla. Rock and roll. Tworzenie portretów dźwiękowych | – podręcznik, lekcja 30: „O rodzinie w rytmie rock and rolla”
– piosenka Familijny rock and roll – akompaniament instrumentalny do rock and rolla – zabawa „Muzyczny portret rodzinny” – nagranie: E. Jones, Cool, cool rocker – kartka z kalendarza: „Muzykujące rodziny” (s. 141) – zadania z lekcji 30 w zeszycie ćwiczeń
|
– śpiewa w grupie piosenkę Familijny rock and roll
– charakteryzuje rock and rolla – wykonuje krok podstawowy rock and rolla |
– śpiewa solo piosenkę Familijny rock and roll
– tańczy rock and rolla do odtwarzanej muzyki – gra akompaniament do rock and rolla |
1.1, 1.2, 2.2, 2.3, 2.5, 2.7, 2.9, 3.2 |
31 / VI |
Przy ognisku, czyli o akompaniamencie.
Funkcja i rodzaje akompaniamentu |
– podręcznik, lekcja 31: „Przy ognisku, czyli o akompaniamencie”
– piosenki: Płonie ognisko w lesie, Stokrotka – partytura utworu Stokrotka – nagrania: ludowa muzyka afrykańska, S. Joplin, Ragtime klonowego liścia – terminy: akompaniament, burdon – zadania z lekcji 31 w zeszycie ćwiczeń |
– śpiewa piosenki Płonie ognisko w lesie i Stokrotka
– wymienia tytuły popularnych piosenek ogniskowych – wyjaśnia znaczenie terminów: akompaniament, burdon – wymienia rodzaje akompaniamentu (burdon, akompaniament rytmiczny, akompaniament harmoniczny) – realizuje partyturę utworu Stokrotka
|
– śpiewa piosenkę Płonie ognisko w lesie w kanonie dwugłosowym
– charakteryzuje omówione rodzaje akompaniamentu |
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.4, 2.6, 3.3, 3.7 |
32 / VI
|
Muzyczny kwiz – klasowa gra dydaktyczna sprawdzająca wiedzę muzyczną | – podręcznik, lekcja 32: „Wakacje!”
– piosenka Na wakacje – zabawa „Muzyczny kwiz” – zadania z lekcji 32 w zeszycie ćwiczeń
|
– śpiewa w grupie piosenkę Na wakacje
– bierze udział w klasowej grze dydaktycznej „Muzyczny kwiz” |
– śpiewa solo piosenkę Na wakacje
|
1.1, 1.2, 1.3, 2.2, 2.3, 2.4, 2.8, 3.2, 3.4, 3.6 |