Plan wynikowy z języka niemieckiego dla klasy 3GA
Treści nauczania / temat rozdziału |
Wymagania edukacyjne |
|
podstawowe (P) |
ponadpodstawowe (PP) |
|
Uczeń: |
Uczeń: |
|
ROZDZIAŁ 1 „Das Schuljahr beginnt“ 5H
|
– nazywa aktywności podejmowane w czasie wakacji,
– wie, kiedy są wakacje w wybranych krajach, – nazywa mieszkańców wybranych krajów, – wymienia problemy nastolatków, – zna przyczyny agresywnych zachowań nastolatków, – nazywa wybrane muzea w krajach niemieckiego obszaru językowego, – podaje podstawowe informacje o Jeziorze Bodeńskim, – wymienia atrakcje wyspy Mainau, – zna zasady tworzenia zdań złożonych ze spójnikami wymagającymi szyku końcowego, – zna rekcję wybranych czasowników, – zna zasady tworzenia pytań do rekcji czasowników, – zna zasady odmiany czasownika wissen w czasie teraźniejszym Präsens.
|
– opowiada, co zwykle robi w czasie wakacji,
– informuje o terminach wakacji w wybranych krajach, – tworzy nazwy mieszkańców wybranych krajów, – opowiada o problemach nastolatków, – informuje o przyczynach agresywnych zachowań nastolatków, – opowiada o wybranych muzeach w krajach niemieckiego obszaru językowego, – podaje informacje o Jeziorze Bodeńskim, – opisuje atrakcje wyspy Mainau, – tworzy zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku końcowego, – stosuje w wypowiedziach rekcję wybranych czasowników, –tworzy pytania do rekcji czasowników, – zna odmianę czasownika wissen w czasie teraźniejszym Präsens w liczbie pojedynczej i mnogiej i stosuje odpowiednie formy czasownika w zdaniach.
|
ROZDZIAŁ 2 „Modewelt in Deutschland“ 6H |
– zna nazwy części garderoby i wybranych akcesoriów,
– zna słownictwo niezbędne do wyrażania opinii na temat garderoby, – zna słownictwo związane z kupowaniem odzieży, – zna słownictwo niezbędne do wyrażania zdania na temat kupowania odzieży, – pyta o rozmiar, kolor i cenę ubrań, – nazywa wybrane działy w centrum handlowym, – wie, jakie są możliwościach robienia zakupów w Berlinie, – zna słownictwo związane z pokazem mody, – zna osobistości niemieckiego świata mody, – zna słownictwo niezbędne do wyrażania zdania na temat mody oraz kupowania odzieży ulubionych modeli/-ek, – zna zasady odmiany przymiotników po rodzajniku określonym, nieokreślonym, po zaimkach dzierżawczych oraz przeczeniu kein/ keine, – zna zasady odmiany przymiotników, gdy rzeczownik występuje bez rodzajnika, – zna zasady stosowania w wypowiedziach zaimków wskazujących i pytających. |
– nazywa części garderoby i wybranych akcesoriów,
–wyraża opinię na temat garderoby,
– stosuje w wypowiedziach słownictwo związane z kupowaniem odzieży,
– wyraża zdanie na temat kupowania odzieży,
– stosuje w wypowiedziach pytania o rozmiar, kolor i cenę ubrań,
– nazywa wybrane działy w centrum handlowym,
– opowiada o możliwościach robienia zakupów w Berlinie,
– stosuje w wypowiedziach słownictwo związane z pokazem mody,
– wymienia osobistości niemieckiego świata mody,
– stosuje w wypowiedziach słownictwo niezbędne do wyrażania zdania na temat mody oraz kupowania odzieży ulubionych modeli/-ek,
– stosuje w wypowiedziach odmianę przymiotników po rodzajniku określonym,
nieokreślonym, po zaimkach dzierżawczych oraz przeczeniu kein/ keine,
– stosuje w wypowiedziach odmianę przymiotników, gdy rzeczownik występuje bez rodzajnika,
– stosuje w wypowiedziach zaimki wskazujące i pytające.
ROZDZIAŁ 3
„Technik in Deutschland“
6H
– nazywa sprzęty domowe,
– zna nazwy wybranych urządzeń elektronicznych,
– zna słownictwo związane z użytkowaniem sprzętów domowych i urządzeń elektronicznych,
– informuje, do czego wykorzystywany jest Internet,
– zna zasady bezpiecznego użytkowania Internetu,
– zna zalety i wady korzystania z telefonów komórkowych w szkole,
– zna słownictwo niezbędne do prowadzenia dyskusji na dany temat,
– zna atrakcje muzeum Odysseum w Kolonii,
– podaje nazwiska niemieckich wynalazców i odkrywców oraz nazwy wynalazków i odkryć,
– zna argumenty za grami komputerowymi i przeciw nim,
– wie, jakie są zalety posiadania konta na Facebooku,
– zna zasady tworzenia zdań przydawkowych,
– zna zasady stosowania w wypowiedziach zaimków względnych w mianowniku, celowniku i bierniku,
– zna zasady tworzenia zdań okolicznikowych celu,
– zna zasady tworzenia konstrukcji bezokolicznikowej um … zu,
– zna zasady określania roku.
– nazywa sprzęty domowe i urządzenia elektroniczne,
– stosuje w wypowiedziach słownictwo związane z użytkowaniem sprzętów domowych i urządzeń elektronicznych,
– opowiada o wykorzystywaniu Internetu,
– wymienia zasady bezpiecznego użytkowania Internetu,
– formułuje argumenty dotyczące używania telefonów komórkowych w szkole,
– dyskutuje na dany temat,
– wymienia atrakcje muzeum Odysseum w Kolonii,
– podaje nazwiska niemieckich wynalazców i odkrywców oraz nazwy wynalazków i odkryć,
– formułuje argumenty na temat gier komputerowych,
– wymienia zalety posiadania konta na Facebooku,
– tworzy zdania przydawkowe,
– stosuje w wypowiedziach zaimki względne w mianowniku, celowniku i bierniku,
– tworzy zdania okolicznikowe celu,
– tworzy konstrukcję bezokolicznikową um … zu,
– określa rok.
ROZDZIAŁ 4
„Kultur in Deutschland“
6H
– zna słownictwo związane z wybranymi dziedzinami kultury,
– wymienia swoje zainteresowania z dzieciństwa,
– nazywa rodzaje książek,
– zna nazwy gatunków filmowych,
– zna nazwy programów telewizyjnych,
– zna nazwy niemieckich stacji telewizyjnych,
– zna słownictwo typowe dla redagowania gazetki szkolnej,
-zna podstawowe informacje na temat Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie,
– zna podstawowe informacje o wybranych gwiazdach Hollywood niemieckiego pochodzenia,
– zna słownictwo niezbędne do wyrażania opinii na temat czytania książek w postaci papierowej oraz elektronicznych czytników książek,
– zna argumenty przemawiające za oglądaniem filmów w kinie i w domu,
– zna zasady odmiany czasowników regularnych i nieregularnych w czasie przeszłym Präteritum,
– zna zasady tworzenia zdań w czasie przeszłym Präteritum,
– zna zasady tworzenia zdań okolicznikowych czasu ze spójnikami als i wenn.
– stosuje w wypowiedziach słownictwo związane z wybranymi dziedzinami kultury,
– opowiada o swoich zainteresowaniach z dzieciństwa,
– nazywa rodzaje książek,
– wymienia nazwy gatunków filmowych,
– nazywa programy telewizyjne i opowiada o ulubionych programach telewizyjnych,
– wymienia nazwy niemieckich stacji telewizyjnych,
– opowiada o gazetce szkolnej,
– informuje o Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie,
– wymienia podstawowe informacje o wybranych gwiazdach Hollywood niemieckiego pochodzenia,
– wyraża opinię na temat czytania książek w postaci papierowej oraz elektronicznych czytników książek,
– dyskutuje na temat oglądania filmów w kinie i w domu,
– odmienia czasowniki regularne i nieregularne w czasie przeszłym Präteritum,
– tworzy zdania w czasie przeszłym Präteritum,
– tworzy zdania okolicznikowe czasu ze spójnikami als i wenn.
ROZDZIAŁ 5
„Lernen und Arbeiten in Deutschland“
6H
– nazywa zawody i czynności zawodowe,
– zna nazwy miejsc pracy,
– zna słownictwo niezbędne do wyrażania opinii na temat pieniędzy kieszonkowych i pracy młodocianych,
– wymienia wady i zalety zawodu muzyka,
– informuje o swoim wymarzonym zawodzie,
– wie, jak wygląda typowy pchli targ,
– zna typy szkół w Niemczech i w Polsce,
– informuje o planach wakacyjnych i powakacyjnych,
– zna słownictwo niezbędne do wyrażania opinii na temat pracy wakacyjnej,
– zna zasady tworzenia zdań warunkowych rzeczywistych,
– zna zasady tworzenia konstrukcji bezokolicznikowych bez zu oraz z zu,
– zna zasady odmiany czasowników w trybie przypuszczającym Konjunktiv Präteritum,
– zna zasady tworzenia czasu przyszłego Futur I.
– nazywa zawody i czynności zawodowe,
– nazywa miejsca pracy i czynności tam wykonywane,
– wypowiada się temat pieniędzy kieszonkowych i pracy młodocianych,
– opowiada o wadach i zaletach zawodu muzyka,
– opowiada o swoim wymarzonym zawodzie,
– opisuje pchli targ,
– nazywa typy szkół w Niemczech i w Polsce,
– opowiada o planach wakacyjnych i powakacyjnych,
– wyraża opinię na temat pracy wakacyjnej,
– tworzy zdania warunkowe rzeczywiste,
– tworzy konstrukcje bezokolicznikowe bez zu oraz z zu,
– odmienia czasowniki w trybie przypuszczającym Konjunktiv Präteritum,
– tworzy wypowiedzi w czasie przyszłym Futur I.
Starter!
3H
– wymienia obowiązki domowe i szkolne,
– wymienia miesiące i pory roku,
– nazywa zjawiska atmosferyczne,
– nazywa kolory,
– wymienia elementy krajobrazu,
– zna nazwy zwierząt domowych oraz zwierząt żyjących w zoo,
– nazywa święta i uroczystości,
– zna nazwy popularnych prezentów,
– nazywa części ciała, – zna nazwy chorób i lekarstw,
– nazywa pomieszczenia w domu,
– zna nazwy sprzętów domowych oraz mebli,
– nazywa budynki i miejsca w mieście,
– wymienia środki transportu,
– zna nazwy wybranych krajów członkowskich Unii Europejskiej,
– zna podstawowe słownictwo związane z Polską i krajami niemieckojęzycznymi w kontekście integracji europejskiej,
– zna zasady tworzenia czasu przeszłego Perfekt,
– zna zasady tworzenia imiesłowu czasu przeszłego Partizip Perfekt czasowników regularnych,
– zna imiesłowy czasu przeszłego Partizip Perfekt wybranych czasowników nieregularnych,
– zna zasady tworzenia czasu przeszłego Perfekt z czasownikiem posiłkowym sein,
– zna odmianę czasownika werden w czasie teraźniejszym Präsens w liczbie pojedynczej i mnogiej,
– zna zasady tworzenia zdań złożonych ze spójnikami wymagającymi szyku prostego,
– zna zasady tworzenia zdań złożonych ze spójnikami wymagającymi szyku przestawnego,
– zna czasowniki zwrotne i stosuje ich odpowiednie formy w zdaniach,
– zna zasady odmiany zaimków zwrotnych,
– zna zasady odmiany rodzajników określonych oraz nieokreślonych w celowniku,
– zna zasady odmiany zaimków dzierżawczych w celowniku.
– zna zasady odmiany rzeczowników w dopełniaczu,
– zna zasady odmiany zaimków osobowych w celowniku i bierniku,
– wymienia przyimki występujące z celownikiem lub biernikiem,
– zna zasady stosowania przyimków z celownikiem lub biernikiem w zdaniach,
– zna zasady tworzenia pytań z zaimkami pytającymi wo i wohin,
– wymienia przyimki występujące z celownikiem,
– wymienia przyimki występujące z biernikiem,
– zna zasady tworzenia pytań do wyrażeń przyimkowych.
– opowiada o swoich obowiązkach domowych i szkolnych,
– stosuje w wypowiedziach nazwy miesięcy i pór roku,
– opisuje zjawiska atmosferyczne,
– stosuje w wypowiedziach nazwy kolorów,
– opisuje krajobraz,
– stosuje w wypowiedziach nazwy zwierząt domowych oraz zwierząt żyjących w zoo,
– nazywa święta i uroczystości i podaje ich daty,
– stosuje w wypowiedziach słownictwo typowe dla przyjęcia urodzinowego,
– stosuje w wypowiedziach nazwy typowych prezentów,
– nazywa i opisuje części ciała,
– opisuje dolegliwości,
– nazywa pomieszczenia domowe i czynności w nich wykonywane,
– stosuje w wypowiedziach nazwy mebli i wybranych sprzętów,
– nazywa budynki, instytucje oraz miejsca w mieście i czynności w nich wykonywane,
– stosuje w wypowiedziach nazwy środków transportu,
– wymienia wybrane kraje członkowskie Unii Europejskiej,
– stosuje w wypowiedziach słownictwo związane z Polską i krajami niemieckojęzycznymi w kontekście integracji europejskiej,
– tworzy wypowiedzi w czasie przeszłym Perfekt,
– tworzy imiesłów czasu przeszłego Partizip Perfekt czasowników regularnych,
– zna imiesłowy czasu przeszłego Partizip Perfekt czasowników nieregularnych,
– tworzy czas przeszły Perfekt z czasownikiem posiłkowym sein,
– stosuje w wypowiedziach odmianę czasownika werden w czasie teraźniejszym Präsens w liczbie pojedynczej i mnogiej,
– tworzy zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku prostego,
– tworzy zdania złożone ze spójnikami wymagającymi szyku przestawnego,
– tworzy zdania z czasownikami zwrotnymi,
– odmienia zaimki zwrotne i stosuje ich odpowiednie formy w zdaniach,
– stosuje w zdaniach rodzajniki określone oraz nieokreślone w celowniku i dopełniaczu,
– stosuje w zdaniach zaimki dzierżawcze w celowniku,
– stosuje w zdaniach odmianę zaimków osobowych w celowniku i bierniku,
– stosuje w wypowiedziach przyimki z celownikiem lub biernikiem,
– tworzy pytania z zaimkami pytającymi wo i wohin,
– stosuje w wypowiedziach przyimki z celownikiem oraz biernikiem,
– tworzy pytania do wyrażeń przyimkowych.