Lp.
|
Temat jednostki metodycznej
|
Liczba godzin
|
Wymagania
|
|
Uwagi
|
|
|
|
Podstawowe. Uczeń:
|
Ponadpodstawowe. Uczeń:
|
|
1.
|
Organizacja zajęć informatyki, zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z komputerów |
1
|
- świadomie stosuje podstawowe zasady higieny i bezpieczeństwa pracy z komputerem
- rozumie zagrożenia wynikające z niewłaściwego korzystania z urządzeń zestawu komputerowego, wskazuje przykłady urządzeń opartych na technice komputerowej
- wyszczególnia podstawowe zastosowania tych urządzeń (kasa fiskalna, czytnik kodów paskowych, kalkulator, telefon komórkowy)
- rozumie zagrożenia dla własnego zdrowia wynikające z łamania zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem
|
- przedstawia prawidłowe zasady organizacji komputerowego stanowiska pracy
- wymienia obszary zastosowań informatyki jako dziedziny wiedzy;
- dostrzega korzyści wynikające z zastosowań komputera (np. do celów edukacyjnych);
- wylicza rodzaje oprogramowania i typy licencji.
- omawia zasady tworzenia bezpiecznych haseł
- wie, na czym polega logowanie do sieci
|
Rozdział 1 i 7
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
2.
|
Jak komputerem komunikuje się z użytkownikiem? |
1
|
- omawia podstawowe zasady posługiwania się systemem operacyjnym
- wymienia zadania i role systemu operacyjnego
- omawia elementy interfejsu graficznego systemu operacyjnego komputera uczniowskiego
|
- wykorzystuje w praktyce sposoby utrzymywania systemu operacyjnego w sprawności
- potrafi zapobiegać awariom systemu operacyjnego i konserwować pliki systemowe
- potrafi przywrócić system operacyjny do sprawności po awarii
|
Rozdział 1 podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
3.
|
Co oprócz Windowsa? – porównanie systemów operacyjnych współczesnych urządzeń cyfrowych |
1
|
- podaje przykłady kilku systemów operacyjnych spotykanych we współczesnych urządzeniach elektronicznych
- dostrzega różne i wspólne cechy dostępnych systemów operacyjnych
- wymienia wymagania niezbędne do zainstalowania systemu operacyjnego odpowiedniego do danego urządzenia
|
- obsługuje interfejs użytkownika w wykorzystywanym środowisku pracy
- stosuje podstawowe polecenia pozwalające na obsługę aplikacji użytkowych w dowolnym środowisku pracy;
- uzyskuje informacje o zasobach programowych komputera
- wymienia licencje, na jakich są rozpowszechnianie najpopularniejsze systemy operacyjne
|
Rozdział 1 podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
Przygotowanie do pracy w dowolnym systemie operacyjnym.
Analiza wad i zalet różnych systemów operacyjnych. |
4.
|
Obsługa współczesnych komputerów |
1
|
- przedstawia historię komputerów
- wymienia i nazywa najważniejsze elementy zestawu komputerowego (jednostka centralna, monitor, klawiatura, myszka)
- wymienia nośniki pamięci zewnętrznej i urządzenia do ich odczytu i zapisu
- pokazuje i nazywa urządzenia zewnętrzne zestawu komputerowego
- rozróżnia urządzenia wejścia: klawiaturę, myszkę, skaner itp.
- rozróżnia urządzenia wyjścia: monitor, drukarkę itp.
- rozumie, na czym polega przepływ danych między jednostką centralną a urządzeniami zewnętrznymi
- omawia przeznaczenie elementów umieszczonych z przodu jednostki centralnej (napęd CD-ROM, kontrolka napędu, stacja dyskietek, kontrolka stacji, przycisk zasilania, przycisk RESET, kontrolka dysku twardego)
- obsługuje napęd DVD-RW oraz wyjście USB
- prawidłowo rozpoczyna i kończy pracę komputera
|
- identyfikuje typ komputerów będących na wyposażeniu szkolnej pracowni komputerowej
- rozróżnia rodzaje pamięci komputera i objaśnia ich zastosowanie
- wie, że modem i router jest urządzeniem wejścia i wyjścia
- potrafi łączyć elementy zestawu komputerowego
- prawidłowo reaguje na sytuację zawieszenia pracy komputera
- rozumie pojęcia: program, oprogramowanie, system operacyjny, środowisko pracy, dokument
- wykonuje polecenia wybrane z menu programu
- z pomocą nauczyciela tworzy skróty do programów
- potrafi poruszać się między kilkoma otwartymi oknami uruchomionych aplikacji (np. notatnik, kalkulator, Paint)
- omawia: znaczenie nazwy plików, plików wykonywalnych i ich rozszerzeń
- wie na czym polegają procedury POST (testowanie podzespołów komputera przed załączeniem systemu operacyjnego)
|
Rozdział 2 podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
5.
|
Jak liczy i myśli komputer? |
1
|
- wyjaśnia, czym dla komputera jest stan 1 (z prądem) oraz 0 (bez prądu)
- omawia zależność między stanami
0 i 1
- wyjaśnia zasady zapisu liczb w systemie binarnym (dwójkowym)
|
- zamienia liczbę binarną na dziesiętną
- wyjaśnia, jak zamienić liczbę dziesiętną na binarną
- wykonuje konwersję liczb w różnych systemach liczenia z użyciem kalkulatora programisty
|
Rozdział 5 podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
6.
|
Jak zapewnić bezpieczeństwo i porządek wśród plików i folderów? |
1
|
- objaśnia pojęcia: plik i folder
- tworzy, kopiuje, przenosi, wkleja, usuwa pliki i foldery
- określa zastosowanie plików i katalogów
- wymienia prawidłowe nazwy struktur danych
|
- wyjaśnia, na czym polega skojarzenie aplikacji z nadawanym przez nią rozszerzeniem
- podaje przykładowe rozszerzenia plików z poznanych aplikacji
- zabezpiecza pliki i foldery przed nieuprawnionym dostępem do nich
- konserwuje i naprawia pliki z użyciem narzędzi diagnostycznych systemu Windows
|
Rozdział 6 podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
|
7.
|
Internet – wielka światowa pajęczyna |
1
|
- wyjaśnia, co to sieć globalna Internet i co oznaczają symbole WWW
- wyjaśnia zasady działania sieci Internet
- wymienia najpopularniejsze przeglądarki i wyszukiwarki internetowe
|
- wyjaśnia, na czym polegają takie usługi internetowe m.in. jak: http, https, ftp, zdalny dostęp
- wyjaśnia, co to jest adres URL i jak jest budowany
|
Rozdział 3 podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
8.
|
Wyszukiwanie informacji na stronach WWW |
1
|
- wyjaśnia, co to jest wyszukiwarka internetowa
- korzysta z wyszukiwarek w celu znajdowania informacji
|
- wyszukuje w Internecie informacje na zadany temat
- korzysta z wyszukiwania zaawansowanego
- stosuje odpowiednie metody w celu zawężenia poszukiwanych informacji
- omawia zasady bezpieczeństwa podczas przeglądania witryn internetowych pochodzących z niezaufanego źródła
|
Rozdział 3 i 7 podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
9.
|
Sposoby komunikowania się w sieci |
1
|
- wymienia nazwy komunikatorów internetowych
- prowadzi rozmowę z użyciem wybranego komunikatora
- wyjaśnia, co to są grupy dyskusyjne
- przestrzega podstawowych zasad netykiety w trakcie prowadzenia rozmów w sieci Internet.
|
- instaluje i konfiguruje wybrane komunikatory internetowe
- wymienia wady i zalety wybranych usług internetowych
- uzasadnia konieczność zachowania ostrożności w trakcie rozmów w sieci Internet
|
Rozdział 4
podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
10.
|
Korzystanie z aktualnie dostępnych programów pocztowych |
1
|
- odbiera list elektroniczny
- pisze i wysyła list elektroniczny do wybranego adresata
- przekazuje otrzymaną wiadomość innym adresatom
- wstawia załącznik do listu elektronicznego
- przestrzega zasad netykiety w trakcie korzystania z poczty elektronicznej
|
- konfiguruje wybrany program pocztowy
- potrafi utworzyć książkę adresową i sprawnie się nią posługuje
- wysyła list elektroniczny do wielu adresatów
- wymienia zasady, których przestrzega dla zapewnienia bezpieczeństwa w sieci Internet
|
Rozdział 4
podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
11.
|
Internet źródłem wiedzy i komunikacji |
1
|
- lokalizuje i wyszukuje różne obiekty na mapie internetowej i w systemach nawigacyjnych
- wyznacza trasę z punktu A do punktu B, opisując charakterystykę drogi (odległości pomiędzy punktami, ukształtowanie terenu)
- wyszukuje portale e-biznesowe
- wymienia warunki, które muszą być spełnione, aby zakupy przez Internet były bezpieczne
|
- wyjaśnia różnice pomiędzy wyglądem i możliwością wykorzystania różnego rodzaju map internetowych (standardowej, satelitarnej, hybrydowej, geofizycznej)
- potrafi wprowadzić do serwisu map internetowych dane i fotografie (np. dotyczące szkoły);
- potrafi bezpiecznie kupić towary przez Internet
|
Rozdział 3 i 7
podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
Wyszukiwanie portali
e-biznesowych.
Sprawdzenie, jakie warunki muszą być
spełnione, aby zakupy przez Internet
były bezpieczne.
|
12.
|
Netykieta, prawa autorskie i bezpieczeństwo w Internecie |
1
|
- wyjaśnia, czym jest netykieta i wymienia jej podstawowe zasady odnoszące się do użytkownika sieci Internet
- wymienia i przestrzega ogólnie obowiązujących praw w Internecie
- chroni swoją tożsamość w Internecie
|
- wymienia zasady dokonywania bezpiecznych transakcji przez Internet
- wyjaśnia, jak działają programy ochrony e-konsumentów
- przedstawia wykładnię prawa autorskiego w kontekście wykorzystywania treści kopiowanych z Internetu do celów osobistych
|
Rozdział 7 i 13
podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
|
13.
|
Zasady edycji dokumentów tekstowych |
1
|
- wymienia podstawowe zasady edycji dokumentów tekstowych
- wyjaśnia pojęcia: akapit, twarda spacja, miękka spacja, interlinia, justowanie i stosuje je w praktyce
- formatuje dokument tekstowy zgodnie z przyjętymi regułami związanymi z poprawną edycją tekstu
|
- formatuje tekst z wykorzystaniem stylów
- tworzy własny styl dla oryginalnego dokumentu tekstowego
- korzysta z zaawansowanych opcji formatowania tekstu
- wyjaśnia pojęcia: nagłówek, stopka, przypis dolny, górny i stosuje je w praktyce
|
Rozdział 8
podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
|
14.
|
List motywacyjny – piszemy i redagujemy dokument tekstowy |
1
|
- przedstawia zasady tworzenia listu motywacyjnego, jego budowę i wymagane elementy struktury
- odpowiednio formatuje tekst z wykorzystaniem narzędzi edytora tekstu
|
- wykorzystuje podczas edycji zaawansowane funkcje, np. druk wielokolumnowy
- pracuje z arkuszem stylów lub gotowymi szablonami dokumentów
|
Rozdział 8
podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
|
15.
|
Wycieczka po najbliższej okolicy – ozdobny dokument tekstowo-graficzny |
2
|
- wstawia do tekstu nieskomplikowaną tabelę o zadanej liczbie kolumn i wierszy oraz wprowadza do niej dane
- w edytorze tekstu formatuje wszystkie wiersze i kolumny tabeli
- określa szerokość kolumny i wysokość wiersza
- stosuje narzędzia obramowania tabeli oraz tabulatory na linijce
- zmienia ustawienia tabulatorów domyślnych, korzystając z opcji menu
- wyszukuje informacje w Internecie
- stosuje automatyczną numerację i wypunktowanie w prostych tekstach
- wstawia nagłówki i stopki w dokumentach tekstowych
|
- rysuje tabelę
- formatuje komórki tabeli
- konwertuje tekst w tabelę i odwrotnie, omawia różnice w zastosowaniu wcięć i tabulatorów
- ustawia i zmienia tabulatory odpowiednio do zawartości dokumentu
- wstawia znaki wiodące
- modyfikuje budowę tabeli stosownie do umieszczonych w niej danych
- redaguje dokumenty tekstowe zawierające tabelę
- scala i dzieli komórki stosownie do potrzeb
|
Rozdział 8
podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
|
16.
|
Poznajemy edytor grafiki rastrowej… |
1
|
- wyjaśnia pojęcia rastrowej (bitmapowej) grafiki komputerowej i edytora grafiki
- omawia znaczenie programów graficznych
- objaśnia interfejs uruchomionego edytora grafiki
- rozróżnia narzędzia edytora grafiki, rysuje linie krzywe, proste i łamane
- stosuje poznane narzędzia edytora grafiki do wykonania swoich prac
|
- wymienia zalety edytora grafiki
- nadaje figurom płaskim wrażenie przestrzenności, stosując poznane narzędzia.
- potrafi pracować na warstwach
|
Rozdział 10.
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
Wykorzystuje np. darmowy edytor grafiki GIMP |
17.
|
Czym różni się grafika wektorowa od rastrowej? Poznajemy edytor grafiki wektorowej |
1
|
- wyjaśnia pojęcie wektorowej (skalowalnej) grafiki komputerowej
- objaśnia interfejs uruchomionego edytora grafiki wektorowej
- rozróżnia narzędzia edytora grafiki, rysuje linie proste, łamane, figury 2D i 3D, wypełnia je kolorem i gradientem
- stosuje poznane narzędzia edytora grafiki do wykonania swoich prac
|
- wymienia zalety i wady grafiki wektorowej
- wymienia różne edytory grafiki wektorowej i wie, jak można je instalować zgodnie z prawem autorskim i obowiązującymi je licencjami
- rozpoznaje rozszerzenia plików grafiki wektorowej
|
Rozdział 10.
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
Wykorzystuje np. darmowy edytor grafiki wektorowej OpenOffice Draw lub Inkscape |
18.
|
Tworzymy złożone dokumenty tekstowe – zaawansowane opcje edycji tekstu |
1
|
- stosuje podstawowe zasady edycji dokumentów tekstowych
- stosuje automatyczne ustawienia dla wyrównania tekstu
- formatuje tekst według podanego opisu
|
- edytuje całe fragmenty tekstu
- wymienia rodzaje wcięć, sposoby ich ustalania oraz stosuje wcięcia w edytowanym tekście
- formatuje tekst wg własnego projektu
- dobiera formę dokumentu stosownie do jego treści
|
Rozdział 8.
z podręcznika
„Informatyka dla Ciebie” do
przeczytania.
|
19.
|
Tworzymy złożone dokumenty tekstowe – zaawansowane opcje edycji tekstu cd. |
3
|
- kopiuje, wycina i przenosi fragmenty tekstu w tym samym dokumencie i między dokumentami
- drukuje dokumenty tekstowe
- wstawia do tekstu elementy graficzne, np. ClipArt i WordArt
- wstawia do tekstu:
- rysunek, a następnie go poprawia
- wybrane symbole
- nieskomplikowaną tabelę o zadanej liczbie kolumn i wierszy oraz wprowadza do niej dane
- w edytorze tekstu formatuje wszystkie wiersze i kolumny tabeli:
- określa szerokość kolumny i wysokość wiersza
- stosuje narzędzia obramowania tabeli oraz tabulatory na linijce
- zmienia ustawienia tabulatorów domyślnych, korzystając z opcji menu
- stosuje automatyczną numerację i wypunktowanie w prostych tekstach
- wstawia nagłówki i stopki w dokumentach tekstowych
|
- korzysta z możliwości kopiowania fragmentów tekstu w celu usprawnienia pracy nad tekstem;
- samodzielnie dobiera parametry drukowania (m.in. drukuje wybraną stronę dokumentu, tylko strony parzyste);
- samodzielnie formatuje elementy graficzne, np. ClipArt i WordArt
- rozumie różnicę między obiektem wstawionym do tekstu a obiektem połączonym z plikiem źródłowym (ilustracja w tekście a odnośnik – hiperłącze do ilustracji)
- świadomie dobiera metodę wstawiania obrazu do tekstu
|
Rozdział 8.
z podręcznika
„Informatyka dla Ciebie” do
przeczytania.
|
20.
|
Klasowe tableau – projekt i wykonanie ozdobnego dokumentu graficznego |
2
|
- skanuje rysunki i fotografie i zapisuje pliki na dysku w różnych formatach
- wykonuje zdjęcia aparatem cyfrowym i zapisuje je w pamięci Flash;
- omawia funkcje i przeznaczenie różnych urządzeń od rejestracji i przetwarzania dźwięku i obrazu
- wykonuje tableau wg własnego pomysłu
- umieszcza we wspólnym dokumencie różne obrazy
|
- w programie graficznym (np. MS Office Picture Manager) przetwarza zdjęcia i rysunki pobrane legalnie z Internetu lub wykonane samodzielnie i zapisane w postaci pliku
- projektuje układ dokumentu (wygląd, estetyka, czytelność)
|
Rozdział 8 i 10 z podręcznika „Informatyka dla Ciebie” do
przeczytania.
Wykorzystanie materiałów z poprzedniej lekcji.
Preferowana praca w grupach.
|
21.
|
Czym jest arkusz kalkulacyjny? |
1
|
- wyjaśnia, jakim typem programów są arkusze kalkulacyjne, do czego służą i na czym polega ich funkcjonalność
- uruchamia i zamyka dokument arkusza kalkulacyjnego
- wymienia i omawia elementy skoroszytu arkusza kalkulacyjnego
- rozumie potrzebę tworzenia wykresów w arkuszu kalkulacyjnym
- wstawia wykres do dokumentu arkusza kalkulacyjnego
- wymienia rodzaje wykresów
- wykonuje wykres do tabeli arkusza kalkulacyjnego
|
- wstawia dodatkowe arkusze do otwartego skoroszytu;
- zmienia nazwę każdego arkusza
- omawia znaczenie paska formuły
- wymienia alternatywne rodzaje arkuszy kalkulacyjnych i wyjaśnia, jak może je wykorzystywać zgodnie z prawem
- zaznacza zakres rozłączny komórek myszką i skrótami klawiszowymi
- sprawnie posługuje się kreatorem
- rozpoznaje różne typy danych mogące mieć swoją reprezentację w arkuszu kalkulacyjnym
|
Rozdział 9 i 13
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie” |
22.
|
Budżet domowy – formatowanie tabel, podstawowe formuły w arkuszu kalkulacyjnym |
2
|
- wpisuje dane do komórek arkusza
- zaznacza myszką zakres łączny komórek
- scala komórki
- wykonuje standardowe obramowanie komórek
- rozumie, jak buduje się podstawowe formuły arkusza, potrafi je wstawić do komórek samodzielnie lub przy pomocy kreatora formuł
|
- modyfikuje obramowanie komórek
- formatuje komórki i tabele w arkuszu
- omawia zaawansowane opcje formatowania komórek
|
Rozdział 9
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie” |
23.
|
Budżet domowy – wizualizacja danych, wykres kolumnowy i kołowy w Excelu |
2
|
- rozumie potrzebę tworzenia wykresów w arkuszu kalkulacyjnym
- wstawia wykres do dokumentu arkusza kalkulacyjnego
- wymienia rodzaje wykresów
- wykonuje wykres do tabeli arkusza kalkulacyjnego
|
- sprawnie posługuje się kreatorem wykresów
- formatuje wykres wstawiony do arkusza kalkulacyjnego
- rozumie, jakie znaczenie dla wykresu ma zmiana danych w tabeli
|
Rozdział 9
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie” |
24.
|
Co to jest baza danych? |
1
|
- rozumie, czym jest baza danych
- wymienia sposoby wykorzystania bazy danych
- wymienia rodzaje baz danych
- wyjaśnia podstawowe pojęcia dotyczące baz danych: kolumna, wiersz, rekord, pole
- tworzy dowolną bazę danych
- wprowadza dane do bazy danych
|
- wymienia programy, w których można tworzyć bazy danych
- definiuje odpowiednią tabelę w edytorze tekstu i arkuszu kalkulacyjnym i wprowadza do niej dane
- wstawia pliki multimedialne do bazy danych wykonanej w edytorze tekstu lub arkuszu kalkulacyjnym
|
Rozdział 11.
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
25.
|
Bazy danych wokół nas – zastosowanie |
1
|
- wskazuje przykłady prostych baz danych, z którymi mamy do czynienia w codziennym życiu
- otwiera książkę adresową w programie pocztowym i wyszukuje dane w książce adresowej
- rozumie sposoby obsługi baz danych, wyszukiwania i filtrowania treści (rozkłady jazdy, księgozbiory biblioteczne)
|
- samodzielnie wprowadza nowe dane do bazy, modyfikuje dane w bazie i usuwa informacje nieaktualne lub zbędne
- wprowadza dane do książki adresowej w programie pocztowym
- rozumie, na czym polega optymalizacja danych w bazie
|
Rozdział 11.
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”. |
26.
|
Excel jako przykład prostej bazy danych |
1
|
- dostrzega możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do przechowywania danych
- omawia podstawowe funkcje arkusza, które umożliwiają zarządzanie danymi zapisanymi w tabelach
|
- dopisuje dane do bazy
- potrafi sortować i filtrować dane zawarte w arkuszu
- wykorzystuje bazę danych jako źródło np. korespondencji seryjnej
|
Rozdział 11 i 9
z podręcznika
„Informatyka dla Ciebie”. |
27.
|
Excel jako baza danych. Lista – prosta baza danych w arkuszu kalkulacyjnym |
1
|
- projektuje i wykonuje prostą, liniową bazę danych w arkuszu kalkulacyjnym
- optymalizuje wygląd i rozmiar komórek arkusza (pól bazy danych) do zawartości
- formatuje tabelę z danymi w formie listy
|
- modyfikuje i formatuje dane zawarte w tabeli
- porządkuje listę danych wg przyjętej reguły alfabetycznej lub numerycznej
- wyszukuje odpowiednie dane w tabeli
|
Rozdział 11 i9
z podręcznika
„Informatyka dla Ciebie”. |
28.
|
Moja pierwsza strona WWW |
3
|
- wyjaśnia, co oznacza pojęcie HTML i co to są znaczniki w języku HTML
- odnajduje informacje o tworzeniu stron WWW
- gromadzi materiały potrzebne do wykonania strony WWW
- otwiera kod źródłowy strony wyświetlonej w przeglądarce internetowej
- odświeża widok strony WWW w przeglądarce internetowej
- wstawia plik z grafiką na stronę WWW
|
- omawia zasady tworzenia stron WWW
- wymienia programy do tworzenia stron WWW
- wykonuje prostą stronę w języku HTML
- modyfikuje źródło strony wyświetlonej w przeglądarce internetowej
- wstawia plik z grafiką z parametrami na stronę WWW
|
Rozdział 15
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
Zapoznanie się ze strukturą dokumentu
HTML. Stosowanie znaczników
i hiperłączy. Zaplanowanie
i przygotowanie
scenariusza strony WWW. |
29.
|
Arkusze stylów na stronie WWW |
2
|
- otwiera stronę główną
- określa, jakie elementy powinny być zamieszczone na stronie internetowej klasowej lub szkolnej
- wyszukuje w sieci Internet portale udostępniające darmowe konta WWW
- przestrzega netykiety przy tworzeniu i umieszczaniu strony na serwerze
- wyjaśnia ogólne zasady projektowania stron WWW i objaśnia, jakie narzędzia umożliwiają ich tworzenie
- korzystając z podstawowych znaczników HTML, tworzy prostą strukturę strony internetowej, formatuje tekst na stronie
- na stronie internetowej wykonuje wypunktowania, wstawia tabele, obrazy, odsyłacze
|
- samodzielnie wykonuje podstrony do strony głównej
- wstawia odnośnik hipertekstowy do połączenia podstron ze stroną główną
- tworzy wyliczenie na stronie WWW
- umieszcza animację na stronie WWW
- stosuje znaczniki HTML
- posługuje się wybranym programem do tworzenia stron WWW
- tworzy proste witryny internetowe składające się z kilku połączonych ze sobą stron
- dba o poprawność merytoryczną i redakcyjną tekstów; publikuje stronę WWW w Internecie
- animuje tekst na stronie WWW
- zakłada konto WWW w darmowym portalu internetowym
- przesyła pliki strony WWW na serwer internetowy
- modyfikuje pliki strony WWW na serwerze
|
Rozdział 15
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
Zapoznanie się
z przykładami arkusza stylów. Tworzenie
i dołączanie własnych arkuszy stylów do strony WWW. |
30.
|
Od algorytmu po kod źródłowy – uruchamiamy gotowe programy napisane w języku Logo |
1
|
- rozumie pojęcie algorytm
- rozumie związek między prostymi przepisami i instrukcjami obsługi a algorytmami
- wyjaśnia, co to jest algorytm, i podaje przykłady algorytmów
- omawia sposoby przedstawiania algorytmów
- podaje przykłady problemów, do których rozwiązania można zastosować algorytm
|
- podaje różne definicje algorytmu
- wyjaśnia pojęcia: algorytm, kod źródłowy programu
- samodzielnie definiuje proste algorytmy w postaci listy kroków
- podaje specyfikację do zadania rozwiązywanego za pomocą arkusza kalkulacyjnego
- podaje przykłady problemów, do których rozwiązania można zastosować pojęcie algorytmu, i wykorzystuje tę wiedzę w praktyce
|
Rozdział 12.
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”.
Dodatek A: Logo |
31.
|
Mój pierwszy program w Logo |
1
|
- wymienia podstawowe komendy języka Logo
- samodzielnie tworzy algorytm do postawionego przez nauczyciela problemu-zadania
- na podstawie algorytmu pisze odpowiedni kod programu, który będzie realizował odpowiednie zadania
|
- analizuje kod źródłowy, która posłuży do wyeliminowania ewentualnych błędów w działaniu programu
- tworzy i stosuje własne procedury uproszczające działanie programu i optymalizujące kod źródłowy
|
Rozdział 12.
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”
Dodatek A: Logo.
Zapoznanie się
z algorytmami
i różnymi
sposobami ich przedstawiania. |
32.
|
Piszemy programy – poznajemy algorytmy |
6
|
- rozumie algorytm wyszukiwania binarnego, np. grę w zgadywanie liczby
- rozumie algorytm wyszukiwania metodą połowienia
- rozumie algorytm znajdowania największego elementu w zbiorze
- rozumie sposoby sortowania elementów
|
- ocenia efektywność wyszukiwania
- stosuje metodę wyszukiwania binarnego
- stosuje metodę małych kroków przy tworzeniu procedur rekurencyjnych
|
Rozdział 12.
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”
Dodatek A: Logo.
|
33.
|
Jak można uprościć działanie programu – poznajemy rekurencję |
2
|
- omawia pojęcie algorytmu na przykładzie algorytmu Euklidesa
- rozumie pojęcie rekurencji i podaje jej przykłady
- podaje przykład algorytmu z pętlą
- wymienia i rozumie podstawowe procedury wybranego języka programowania
- rozumie polecenia rekurencji i algorytmu
- buduje mało skomplikowane schematy blokowe
- zapisuje najprostszy algorytm w języku Logo; buduje schemat blokowy i pisze algorytm
|
- rozumie i stosuje pojęcie i zasady rekurencji
- poprawnie stosuje konstrukcję procedur rekurencyjnych
- przedstawia prosty algorytm, wykorzystując schemat blokowy
- sortuje dane, stosując różne rodzaje algorytmów
- podaje w postaci schematu blokowego algorytm rekurencyjny
- zapisuje algorytm z pętlą w wybranym języku programowania
- zapisuje prosty algorytm i sprawdza działanie programu za pomocą schematu blokowego
- wymienia różne sposoby kodowania tekstu
- prawidłowo generuje programy w języku Logo, wykorzystując odpowiednie narzędzia
|
Rozdział 12.
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”
Dodatek A: Logo.
Pisanie programów w języku Logo
służących do wykonywania rysunków o coraz wyższym stopniu
trudności wg wzorów
przedstawionych przez nauczyciela.
Zapoznanie się
z procedurami
z parametrem
i zasadami rekurencji, przykłady pisania procedur
z parametrem oraz zasad rekurencji. |
34.
|
Tworzenie prezentacji |
6
|
- wymienia zastosowania prezentacji multimedialnych
- tworzy proste prezentacje multimedialne z grafiką i dźwiękiem, składające się z kilku slajdów
|
- gromadzi materiały do prezentacji, korzystając z różnych źródeł informacji
- tworzy rozbudowane prezentacje multimedialne z grafiką i dźwiękiem składające się z wielu slajdów
|
Rozdział 10.
z podręcznika „Informatyka dla Ciebie”
Prezentacja wspomagana komputerowo
może być elementem wcześniej
omawianych tematów podczas lekcji. |
35.
|
Jak wygrać w Lotto? – analiza przykładów modelowania i symulacji zdarzeń losowych w arkuszu kalkulacyjnym |
5
|
- zapisuje funkcję zagnieżdżoną, kopiuje funkcję
- wykorzystuje formułę losującą LOS.ZAKR(1;49) dowolną, jedną liczbę z 49
- stosuje funkcję statystyczną do obliczenia liczby elementów w zbiorze, wykonuje wykres punktowy;
- interpretuje wykres punktowy, definiuje pojęcia: zdarzenie i prawdopodobieństwo
- określa zbiór zdarzeń losowych
|
- projektuje wykres punktowy (samodzielnie określa zakres danych, tytuły osi wykresu itp.)
- modyfikuje wykres punktowy
- określa wartości najczęściej występujące w losowym zbiorze;
- używa arkusza kalkulacyjnego do demonstracji procesu
|
Rozdział 14 i 9
z podręcznika
„Informatyka dla Ciebie”.
|
36.
|
Rozwiązywanie zadań matematycznych w arkuszu kalkulacyjnym |
2
|
- wypełnia kolumnę serią danych
- dobiera odpowiednie funkcje i stosuje adresowanie względne i bezwzględne w celu uzyskania odpowiedniego wyniku
- samodzielnie uruchamia kreator wykresów
- wymienia wykres, który można zastosować, aby uzyskać wykres funkcji liniowej
- wykonuje tabelę wg zadanego wzoru
- wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do wykonywania podstawowych obliczeń
|
- odpowiednio formatuje serię danych
- wykonuje wykres funkcji liniowej o podanym wzorze
- formatuje wykres, zmienia kolory tła i osi
- rozwiązuje zadania, których wynikiem jest uzyskanie różnego położenia prostych na wykresie
- stosuje funkcje matematyczne do wykonywania obliczeń
- rozumie sposób zapisu funkcji logicznych
- stosuje funkcje logiczne do wykonywania obliczeń warunkowych
|
Rozdział 14 i 9
z podręcznika
„Informatyka dla Ciebie”.
Rozwiązywanie zadań
matematycznych zawierających
funkcje matematyczne np. rozwiązanie graficzne układu równań liniowych, wyznaczenie punktu wspólnego przecięcia się wykresów. |
37.
|
Rozwiązywanie zadań fizycznych w arkuszu kalkulacyjnym |
2
|
- wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego
- pisze formuły (wzory) funkcji
- kopiuje komórki
- ustala postać wykresu
- wypełnia kolumnę serią danych
- uruchamia kreator wykresów
- wyjaśnia, jaki wykres można zastosować, aby uzyskać wykres funkcji liniowej
- wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do wykonywania podstawowych obliczeń
|
- formatuje serię danych
- wykonuje wykres funkcji liniowej o podanym wzorze;
- formatuje wykres, zmienia kolory tła i osi wykresu;
- rozwiązuje zdania, których wynikiem jest uzyskanie różnego położenia prostych na wykresie (np. przedstawia graficznie analizę ruchu jednostajnie przyspieszonego lub jednostajnego)
- stosuje funkcje matematyczne do wykonywania obliczeń
- rozumie sposób działania funkcji logicznych
- stosuje funkcje logiczne do wykonywania obliczeń warunkowych
|
Rozdział 14 i 9
z podręcznika
„Informatyka dla Ciebie”.
|
38.
|
Grupowy projekt komputerowy |
6
|
- określa cel projektu
- wymienia etapy pracy zespołowej
- uzgadnia i zapisuje plan pracy zespołu
- wykorzystuje wybrane programy (np. Power Point, FrontPage i Publisher) do wykonania projektu na dowolny temat lub przygotowuje broszurę w edytorze tekstu (np. MS Word)
- gromadzi materiały potrzebne do realizacji projektu
- opracowuje materiały z wykorzystaniem dostępnych narzędzi i programów
- prawidłowo korzysta z narzędzi wybranego programu
- zapisuje swoją pracę na wybranych nośnikach pamięci
- dokonuje oceny własnego i przedstawionego projektu
- wyszukuje informacje w sieci
|
- tworzy prezentację w programie w postaci strony WWW
- określa zagadnienia, z których będzie się składał wspólny projekt
- definiuje i przydzielać role poszczególnym członkom zespołu
- łączy kilka dokumentów w jeden
- dobiera odpowiednie narzędzia do twórczego rozwiązania problemu
- sprawnie formatuje obiekty wstawione w dokument
- sprawnie posługuje się urządzeniami multimedialnymi
- przygotowuje prezentację pracy zespołowej i przedstawia ją całej klasie
- wykorzystuje wybrane programy (np. Power Point, FrontPage lub Publisher) do wykonania projektu na dowolny temat
- wyszukuje informacje w sieci i ocenia przydatność zgromadzonych materiałów
|
Praca nad grupowym projektem
związanym z innym przedmiotem. |
RAZEM |
|
65
|
|
|
|